6 عامل مهم و کلیدی موفقیت سازمان ها و شرکت ها چیست؟

در مورد موفقیت سازمانی و عوامل موفقیت سازمانی چقدر اطلاعات دارید؟ برای این که بتوان پاسخی دقیق به این سؤال داد، پیش از هر چیز باید اطلاعاتی مختصر درباره کسب و کار در دنیای امروزی داشته باشید.

امروزه دنیای تجارت و کسب و کار دستخوش تغییرات عمده و قابل توجهی شده است؛ به طوری که عملا امکان پیش بینی دقیق آینده کسب و کار وجود ندارد و شرایط به شکل مکرر دچار نوسان می شود. در این میان سازمان های تجاری هم دیگر نمی توانند همانند گذشته به کارکنان و مدیران خود این اجازه را بدهند که فشار کاری کمتری احساس کنند، چراکه ثبات و پایداری گذشته تجارت از میان رفته است و سازمان ها برای حفظ وضعیت کنونی و پیشرفت نیاز به کار و تلاش مداوم کارکنان دارند. علاوه بر این سهام داران هم باید رویکرد خود را تغییر دهند تا بتوانند شرایط خود را با این نوسانات دائمی وفق دهند.

سازمان ها برای دست یابی به موفقیت سازمانی باید مدیرانی داشته باشند که توانایی مشخص کردن اولویت های سازمان را داشته باشند و بتوانند از میزان منابع محدودی که در اختیار سازمان قرار دارد، بهترین استفاد را ببرند. برای این که سازمان ها بتوانند با موفقیت از این شرایط گذر کنند و به پیشبرد فعالیت های خود ادامه دهند، لازم است تا توجه مدیران و صاحبان مشاغل بیشتر از قبل معطوف به عواملی چون برنامه های انجام مأموریت در شرایط بحرانی، فرایندهای مختلف، منابع انسانی و نیروی کار و سامانه های مهم شود.

6 عامل مهم و کلیدی موفقیت سازمان ها و شرکت ها چیست؟

فهرست عناوین این مطلب:

عوامل موفقیت سازمانی

با تمام این تفاسیر نمی توان هر شرایط پیچیده و بدی را پذیرفت و بهتر آن است که با کسب شناخت و یافتن راهکارهای مناسب بر این دشواری ها فائق آمد. در این مقاله هم قصد داریم برای دست یابی به این مهم به شما کمک کنیم و شما را با برخی از مهمترین عوامل موفقیت سازمانی آشنا کنیم.

۱- اهمیت مدیران لایق و جسور در موفقیت سازمانی

جسارت مدیران یکی از مهمترین عوامل موفقیت سازمانی است و امروزه سازمان ها بیش از هر زمان دیگری به افرادی احتیاج دارند که در آشفتگی و عدم قطعیت کنونی کسب و کار بتوانند از هر ترس و واهمه ای به دور باشند و تمامی تمرکز و توجه خود را معطوف به مأموریت های سازمان کنند. زمانی که منابع در اختیار سازمان کمتر از میزان مورد نیازشان می شود، مدیران هستند که پیش از هر کس دیگری در تقابل با اوضاع قرار می گیرند و باید تصمیمات لازم را در این مواقع اتخاذ کنند. مدیرانی که از جسارت کافی برخوردار باشند به هنگام مواجه با موانع در مسیر کاری خود سعی بر آن دارند تا از فرصت های به دست آمده برای عبور از موانع استفاده کنند و این مدیران، در برابر مدیران ضعیف تری قرار می گیرند که در مواجه با سختی ها، از آن به عنوان بهانه ای برای فرار از واقعیت و مخفی شدن تا پایان شرایط بحرانی استفاده می کنند.

۲- تعهد یکی از عوامل موفقیت سازمانی

یکی دیگر از عوامل موفقیت سازمانی تعهد تمامی افراد شاغل به اهداف و فعالیت های سازمان است. برای دست یابی به این مهم، پیش از هر چیز باید در نظر داشت که حتی الامکان تمامی افراد باید در فرایند مشخص کردن اهداف سازمان نقشی (حتی اگر این نقش چندان تأثیرگذار نباشد) داشته باشند (در سطح اجرائی، برای مشخص کردن اهداف سازمان باید توافقی حقیقی و واقعی میان تمامی افراد شکل بگیرد، در غیر این صورت، کسب آگاهی از  چگونگی استفاده افراد از زمان و سرمایه تحت کنترل شان بسیار دشوار می شود).

به عبارت دیگر هر یک از کارکنان سازمان باید به خوبی بداند چگونه در مسیر تحقق اهداف سازمان قرار گرفته است. این چگونگی قرار گرفتن فرد در مسیر تحقق افراد باید با برقراری ارتباط صحیح و مؤثر با او و آگاه کردن اش انجام بگیرد. تنها در این صورت است که می توان از کارکنان سازمان انتظار فعالیت مؤثر داشت.

۳- اولویت های مشخص

پیش تر از این عنوان شد که در دنیای کسب و کار امروزی منابعی که در اختیار سازمان ها قرار می گیرد، به مراتب کمتر از قبل شده است، به همین خاطر اولویت های مشخص بدل به یکی از مهمترین عوامل موفقیت سازمانی می شود، چراکه در صورت مشخص نبودن اولویت ها، امکان آن وجود دارد که از همین منابع کم هم به درستی استفاده نشود و این آخرین چیزی است که صاحبان مشاغل و مدیران خواستار آن هستند. در حال حاضر سعی بر آن است تا با تعلیم و تربیت مدیرانی که تصمیم گیری خود را بر پایه اولویت ها قرار می دهند، امکان دست یابی به این مهم فراهم شود.

6 عامل مهم و کلیدی موفقیت سازمان ها و شرکت ها چیست؟

توانایی در رها کردن افراد و امکاناتی که دیگر کارایی چندانی در مأموریت های سازمان ندارند و کمکی به تحقق اهداف آن نمی کنند

هر فعالیتی که در سازمان صورت می گیرد باید مفید باشد و به گونه ای در خدمت انجام مأموریت های سازمان قرار بگیرد و در غیر این صورت، یعنی زمانی که فرد یا امکانات به خصوصی چندان برای انجام گرفتن مأموریت ها کارایی نداشته باشد، باید آن را رها کرد و این کار، از دیگر عوامل موفقیت سازمانی شناخته می شود. در دنیای کسب و کار امروزی بیش از هر زمان دیگری به این نیاز است که وضوح کاملی درباره چند و چون فعالیت های انجام گرفته در سازمان به دست آید.

۴- مسئولیت پذیری

حتی در گذشته که وضعیت کسب و کار ثبات و پایداری بیشتری داشت، مسئولیت پذیری به عنوان یکی از عوامل موفقیت سازمانی مهم شناخته می شد، اما اغلب به این خاطر که مدیران و صاحبان مشاغل چندان به دست یابی به ایده آل ها عقیده نداشتند، مسئولیت پذیری به عنوان ویژگی فرعی افراد شناخته می شد، چرا که در آن زمان منابع بیشتری در دسترس سازمان ها بود و به همین خاطر معیار به مراتب سهل گیرانه تری برای کارایی افراد در نظر گرفته می شد. البته حالا شرایط بسیار متفاوت از گذشته شده است و برای دست یابی به موفقیت و دوام آوردن در شرایط پر از نوسان کنونی، مسئولیت پذیری اهمیتی بیشتر از قبل پیدا می کند.

۵- تاثیر خلاقیت و نوآوری در موفقیت سازمانی

در شرایط کنونی اگر بتوان درباره یک چیز با قطعیت صحبت کرد، این است که آشفتگی دنیای کسب و کار نه تنها بهتر نمی شود، بلکه هر چه به جلوتر می رویم، بدتر از قبل می شود. یکی از چیزهایی که نمی توان پیش بینی کرد، این است که چه چالش ها و مسائل جدیدی سد راه سازمان ها خواهد شد، بنابر این یافتن راهکار برای غلبه بر آن ها نیز در حال حاضر عملا غیر ممکن می شود و تنها کاری که می توان انجام داد این است که افراد خلاق و نوآور را تشویق کنیم تا بتوانند با توانایی های خود راهکارهای مؤثری برای پیشرفت فعالیت های سازمان ارائه دهند و در واقع به همین خاطر است که از خلاقیت و نوآوری در شمار عوامل موفقیت سازمانی نام برده می شود.

۶- همکاری

همکاری یکی دیگر از عوامل موفقیت سازمانی است و تنها در صورتی میان افراد شکل می گیرد که تمامی سازمان به عنوان یک مجموعه مهم تر از زیرمجموعه های آن باشد. همچنین لازم است تا همه چیز واضح و روشن باشد و اهداف برای کارکنان مشخص باشند تا در کنار یکدیگر و در قالب یک تیم، برای دست یابی به خروجی مورد نظر تلاش کنند. متأسفانه در حال حاضر کارکنان بیشتر در قالب گروه کار می کنند تا تیم، آن ها معمولا با یکدیگر ملاقات می کنند و رفتار دوستانه ای با هم دارند، اما اولویت های خودشان مهم تر است و به همین خاطر، کارکنان و سرمایه تحت کنترل آن ها بسته به شخصیت شان ممکن است در خدمت تحقق اهداف سازمان باشد یا نباشد.

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

پست قبلینوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 1 =