تاریخچه شکل گیری گروه نیک اندیشان

Nikandishan

 تیر ماه  سال ۱۳۸۱ با وبلاگ نویسی و ساختار و عملکرد اون آشنا شدم.  از روزی که وبلاگ زهرا رو که آرزو لینکش رو برام فرستاده بود دیدم با وبلاگ های دیگه هم آشنا شدم و دنیایی برای ارتباط رو برای خود، گسترده دیدم و همان روز به ذهنم آمد که این ساختار می تواند یک راه خوب برای ارتباطات و در نهایت شکل گیری یک گروه باشد(همان چیزی که بارها به آن فکر کرده بودم).  بلافاصله وبلاگ خودم رو بر روی سایت شخصی خود راه اندازی کردم. 

من دنبال همراهانی بودم که برای هم سود و فایده پایه ای داشته باشیم. یکی از مطالب من در مورد آسیب ذهنی  بود که می تونم بگم پایه ای بود برای اعلام وجود مشکلات ذهنی در جامعه و مطلب کوزه ذهن روشی کلی رو برای مقابله با اون آسیب به طور نمادین بیان می کرد. مطلبی رو نوشتم  با عنوان غر زدن که اعلامی بود برای اینکه باید عمل کرد.  در حین نوشتن مطالب خودم با نویسندگان وبلاگ های دیگه هم ارتباط رو ایجاد کرده بودم و در واقع این مطلب من خطاب به همه ، بخصوص دوستان وبلاگ نویس بود. سپس برای شروع عملی کردن همراهی دوستان، مطلب مبارزه ( نهضت خوبان) رو نوشتم.

 

در این نوشته در مورد لزوم نیاز وجود این گروه  و هدف گروه توضیحی نمی نویسم فقط به چند جمله اشاره می کنم؛

 ” بیایید از خود شروع کنیم” ، ” هدف، ارتقا خود  در جمع است” ، ” گروه بهانه ای است برای ارتباط  و ارتقا”

در مورد چرایی و چیستی و چگونگی گروه در نشست آشنایی که برای درخواست کنندگان همراهی گروه برگزار می شود به کمال توضیح داده می شود.

برگردیم به ادامه روند شکل گیری گروه؛

از تیر ماه سال ۱۳۸۲ که مطلب مبارزه ( نهضت خوبان) رو نوشتم شروع کردم برای شناسایی دوستان وبلاگ نویسی که مطالب مفید و نه روزمره می نوشتند. دوستانی هم بودند که در مورد روزمرگی می نوشتند اما اون رو تحلیل می کردند و سودمند بود. آبان ماه سال ۱۳۸۲ مطلبی نوشتم با عنوان همایش برای جمع کردن نیروی خوبان و اعلام کردم که دوستانی که مایل هستند در همایش تشکیل گروه شرکت کنند پیغام بگذارند.

از ۲۵ نفر از نویسندگان وبلاگ که شناسایی کرده بودم و چند نفری که اعلام آمادگی خود رو در پاسخ به نوشته من اعلام کرده بودند با یک نامه برای همایش دعوت کردم. برای همایش پنج شنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۲ برنامه منظمی تدوین کردم ، در نامه دعوت ،  توضیحی در مورد هدف این همایش و  برنامه همایش و آدرس وبلاگ ها و ایمیل های دعوت شدگان را برای همه دعوت شدگان ارسال کردم تا قبل از همایش با برنامه و با هم آشنا بشند. در ۶ صفحه مطلبی تهیه کردم که توضیحی مقدماتی در مورد چرایی و چیستی و چگونگی گروه بود.

پنج شنبه ۱۳ آذر ماه سال ۱۳۸۲ باران زیبا و شدیدی می بارید. ساعت ۴ دم در یک کافی شاپ واقع در میدان هفت تیر ، منتظر دوستان بودم تا به سر میز همراهیشان کنم. با صاحب کافه صحبت کرده بودم و میزها روآماده کرده بودند. ۸ نفر از دعوت شدگان در همایش حاضر شدند، تک به تک به سر میز همراهیشان کردم تا با دیگر دوستان آشنا بشوند و به دم در برگشتم. طبق برنامه ساعت ۴:۳۰ صحبت خودم رو شروع کردم .  نگرش و طرح خود رو در مورد گروه توضیح دادم که پایه ای ترین سخن این بود که “عامل اصلی در یک جامعه فرهنگ است و تمام مسائل دیگر از طریق فرهنگ شکل صحیح خود را پیدا می کنند.” و سخنان دیگر و طرح تشکیل گروه بر این اساس پایه ریزی شد و تاکید شد که “جامعه از افراد تشکیل شده و اگر تک تک افراد جامعه در جهت ارتقا خود تلاش کنند جامعه ارتقا پیدا می کند.” …” گروه برای فعالیت و تمرین برای ارتقا شخصی خود تشکیل می شود.” … ” وجود گروه می تواند یک نتیجه یا هدف جانبی هم داشته باشد و آن اشاعه فرهنگ از خود شروع کردن است.”….

در پایان همایش دو نفر از دعوت شدگان برای تشکیل گروه اعلام آمادگی کردند و بلافاصله از هفته بعد چهارشنبه ها نشست های هفتگی گروه  آغاز شد. در ابتدا قرار بر این شد که با برنامه قبلی بدون هماهنگی مجدد ساعت ۵ در مکان مورد نظر حاضر شویم و اگر دوست دیگری آمد صحبت کنیم و اگر نیامد تا ساعت ۶ منتظر شده و سپس مکان را ترک کنیم. اما نشستی نبود که به تنهایی تا ساعت ۶ منتظر بمانیم و بلافاصله در هفته های بعد دوستان دیگری به ما ملحق شدند. برای تک تک دوستان جدید نشست آشنایی جداگانه برگزار می شد.

 گروه همچنان در مرحله شکل گیری قرار دارد و دوستانی همراه شده و یا از همراهی، انصراف می دهند و گروه همچنان پایدار به راه خود پیش می رود. زیرگروه هایی از این گروه جدا شده اند و با کمی تفاوت همین راه را ادامه داده اند همچون قلمه هایی که از یک درخت گرفته می شود، این می تواند به گسترش ایده گروه نیک اندیشان  نیز کمک کند.

ابتدای سال ۱۳۸۷ شورای مرکزی به دو شورای عالی و شورای اجرایی تفکیک شد و مجمع عمومی شکل گرفت. امید است که افراد بیشتری به روشنی با ساختار گروه آشنا شوند تا شکل گیری گروه پایان یافته و شوراهای  گروه به طور کامل فعال شود و گروه به طور رسمی در جامعه فعالیت خود را آغاز کند.

اینجا به ریشه نام گروه نیز اشاره می کنم ؛  یکی از دوستانی که برای همایش آذر ۱۳۸۲ دعوت شده بود در پیغامی در وبلاگ من که عنوان نیک مرد دارد،  مرا نیک اندیش خطاب کرده بود که از این عنوان برای گروه بهره جستم و گروه را با موافقت دوستان همراه،  نیک اندیشان نامیدیم. این نام، نشان از آن دارد که ما همراهان گروه سعی داریم که با نیک اندیشی گردهم آییم و اندیشه نیک خود را به گفتار و کردار نیک درآوریم.

لازم به ذکر است که این گروه گرایش مذهبی و قومی و سیاسی خاصی ندارد و هرگونه تبلیغ عقیدتی و سیاسی در این گروه ممنوع است و فقط در زمینه اجتماع و فرهنگ با بررسی تمام عقاید و مذاهب فعالیت می کند.

نوشته شده در تاریخ هفت آبان ماه ۱۳۸۵ توسط  سینا یاوریان

به مناسبت  ۳ سالگی گروه نیک اندیشان

 ویرایش شده در ۱۸ آذر ماه ۱۳۸۷
   ویرایش برای این سایت در ۹ دی ماه ۱۳۹۳

کانال تلگرام نیک اندیشان: Nikandishan5E

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.