8 اشتباه رایج در ارتباط با دیگران

ارتباط با دیگران الزاما در زندگی اجتماعی انسان ها وجود. اهمیت ارتباطات بر کسی پوشیده نیست. این نتیجه ارتباط با دیگران است که می تواند دنیای ما را بسازد و یا آن را نابود کند. ارتباط نامناسب، رابطه های ضعیف و شکننده را به دنبال می آورد که ممکن است باعث شکست جدی در روابط عاطفی و زندگی شود. پس نحوه ی برقراری ارتباط بسیار مهم و تعیین کننده است.

این نتیجه ارتباط با دیگران است که موقعیت های آینده ما را تحت تأثیر قرار می دهد و می تواند مخرب و یا سازنده عمل کند.

فهرست عناوین این مطلب:

همیشه ما مقصر نیستیم!

برخی از مردم واقعا مهارت ارتباطی خوبی دارند و اشتباهات کمی در ارتباط با دیگران مرتکب می شوند. با این حال بیشترمان به طور کامل و صحیح از اشتباهاتمان در ارتباط با دیگران خبر نداریم. این یک امر اجتناب ناپذیر است که همه ما اشتباهاتی را در ارتباطاتمان مرتکب نشویم. چرا که در هیچ دوره ای از تحصیل و یا زندگی مان به طور صحیح و کافی مهارت های ارتباطی را فرا نمی گیریم. در کدام کتاب درسی ما بطور کامل و جامع در مورد این موضوع پرداخته شده است؟ و یا به ما یاد داده اند که برای گفت و گو و بحث با دیگران، چطور پیش برویم؟ هنگام گوش دادن به دیگران چه حرکات و یا کلماتی را استفاده کنیم؟ و یا عقاید و احساسمان را در قالب چه جملاتی برای دیگران بیان کنیم که زدگی ایجاد نکند؟

گاهی اشتباهات ما در برخی ارتباط ها نه تنها زیان آور که خجالت آور هم می شوند. مثل وقتی که پیامی را بدون چک کردن فرستاده باشید و سپس متوجه شوید که اشتباه فاحشی در آن مرتکب شده اید. در نتیجه عواقب بدی مثل لطمه خوردن به آبروی تان یا وجهه ی حرفه ای شما و یا حتی رنجاندن مخاطب شما به همراه داشته باشد.

انسان ذاتا موجود اجتماعی است و از ارتباط برقرار کردن با دیگران نمی تواند اجتناب کند. پس با آغوش باز به سراغ آن بروید که مهارت های لازم را فرا بگیرید و از آن ها استفاده کنید. دغدغه هایتان را رفع کنید و از مزایای یک ارتباط خوب با دیگران لذت و سود کافی را ببرید.

امروزه مهارت های لازم برای زندگی را در قالب رفتار های عملی کوچک ولی دقیقی گرد آوری کرده اند که یکی از آن ها مهارت های ارتباط با دیگران است. چون برای ارتباط صحیح با دیگران باید تلاش کافی را به کار ببرید. اصول و فرآیندهای این موضوع بحث مفصلی است که در این مقال نمی گنجد. در این نوشته بر آنیم که اشتباهات رایج در ارتباط با دیگران را به شما معرفی کنیم. تا بتوانید در قضاوت خودتان بهتر عمل کنید. مواردی که در زیر می آیند می تواند برایتان مناسب باشد.

8 اشتباه رایج در ارتباط با دیگران

۸ اشتباه رایج در ارتباط با دیگران

۱- انتخاب راه ارتباطی اشتباه

به یاد داشته باشید که هر پیامی را از هر طریقی به مخاطب خود ارسال نکنید. برخی پیام ها مثل خبرهای بد را به طور حضوری و رو در رو به افراد انتقال دهید تا متوجه عکس العمل کامل آن ها و وضعیت روحی جسمی شان شوید.

زبان بدن شما در ملاقات حضوری می تواند فرد مقابل را برای شنیدن پیام تان آماده تر کند. در حالی که ارسال پیامک و یا ایمیل که حتی در آن لحن شما هم منتقل نمی شود، ممکن است رنجش خاطر دیگران را به همراه داشته باشد. علاوه بر حتی گاهی لحن و منظور پیام های با محتوای خوب نوشتاری هم ممکن است مورد سوبرداشت واقع شود.

در عین حال گاهی استفاده از راه های ارتباطی مانند ارسال پیام متنی می تواند برای انتقال پیام شما تسهیل گر باشد. مثل زمانی که می خواهید به درخواست غیر منطقی کسی که با او رو در بایستی داشته و اغلب اوقات از نه گفتن به او اجتناب می کنید، به راحتی عقیده مخالف خود را بیان کنید. در هر صورت در ارتباط با دیگران باید حواستان باشد که چه پیامی را به چه کسی و از چه راهی منتقل می کنید. حتما پیامدهای آن را در نظر بگیرید و موقعیت را درست بسنجید.

۲- عدم تماس چشمی

وقتی کسی با شما حرف می زند انتظار دارد همه حواستان به او باشد و به موقع با او همراهی کرده و عکس العمل نشان دهید. اینکه در هنگام ارتباط با دیگران، مشغول گوشی و یا لپ تاپ خود هستید یا به صدا های اطراف بیش از حد عکس العمل نشان می دهید، گوینده را از ادامه ی ارتباط خود مأیوس می کند. حس بدی که شاید خودتان نیز در ارتباط با دیگرانی که همین رفتار را با شما کرده اند تجربه کرده باشید. پس آنچه را برای خودتان نمی پسندید برای دیگران هم نپسندید و انجام ندهید.

۳- احساساتی حرف زدن

زمانی که هیجان بر شما غلبه می کند و از حالت منطقی خارج شده و مثلا به شدت عصبانی و یا غمگین هستید، در کیفیت ارتباط با دیگران محتاط باشید. ابتدا اجازه بدهید تا احساس تان فروکش کند و به تعادل برسید، منطق و عقلانیت خود را بیابید. سپس به رابطه تان رسیدگی کنید و مثلا صحبت را ادامه دهید. چه بسا حالت هیجانی که بر شما قالب شده باعث شود مرتکب رفتار و یا صحبت هایی بشوید که بعدا پشیمان شوید.

8 اشتباه رایج در ارتباط با دیگران

۴- نداشتن زبان بدن مناسب

حدود نود درصد معنا و محتوای پیام شما از طریق زبان بدن تان به مخاطب منتقل می شود. پس هر مقدار ضعفی که در آن داشته باشید منجر به نقص ارتباط با دیگران خواهد شد.

برای مثال نحوه دست دادنتان به دیگران را در نظر بگیرید. دست دادن می تواند انواع مختلفی مثل، دست دادن سریع و بدون فشردن دست طرف مقابل. یا مثلا فشردن دستان طرف مقابل به گرمی و گرفتن آرنجش با دست دیگرتان، میزان صمیمیت بیشتری را به نمایش می گذارد.

یا مثلا وقتی دیگری در حال صحبت کردن با شما است و شما دستان تان را زیر چانه خود گذاشته و به او خیره شده اید. این حالت بدن شما، پیغام بی علاقگی از صحبت های فرد مقابل را به او مخابره می کند.

۵- نداشتن عکس العمل کافی در ارتباط با دیگران

مخاطب شما با عکس العمل های شما تشخیص می دهد که چقدر متوجه منظورش شده اید و یا به چه میزان به او توجه می کنید. شما باید با بیان برداشت خود یا تکرار جمله خود او و پرسیدن این سوال که آیا درست متوجه شده ام به او بازخورد صحیح بدهید. در ارتباط با دیگران استفاده از عباراتی مثل “اممم…”، “اوهوم…”، “اوه…” و حالات چهره شما که با آن ها هماهنگ می شود، نشان دهنده ی توجه و همراهی تان با مخاطب است.

۶- فرار کردن از موقعیت های دشوار

گاهی اوقات در ارتباط با دیگران با موقعیت هایی مواجه می شوید که ترجیح تان بر عدم برقراری ارتباط است. اما همین عکس العمل ممکن است مشکلات جدیدی مثل از دست رفتن فرصت را به وجود آورد و یا جرأت شما را به کل از بین ببرد.

برای مواجهه با این وضعیت، آمادگی خود را بالا ببرید. علاوه بر اینکه روی نوع ارتباط تان متمرکز می شوید، مخاطب تان را نیز به تأمل در رفتارش متوجه کنید. سعی کنید بازخوردهای شفاف و کاربردی به او بدهید به زبان بدن تان مسلط باشید و آرامش تان را حفظ کنید.

در بلا بودن به از بیم بلاست. ماندن در شرایط انفعال، و عدم ارتباط با دیگران راه حل درستی برای شما نخواهد بود.

8 اشتباه رایج در ارتباط با دیگران

۷- قاطع نبودن

قاطعیت یعنی بیان خواسته یا نیازتان در کمال ادب و آزادی بیان، در عین اینکه نیازها و خواسته ها و احترام دیگران را حفظ می کنید و خطوط قرمز را رعایت می کنید. قاطعیت شما تصویری کاملا شفاف و بدون ابهام از شما به دیگران معرفی می کند. همین موضوع مخاطب شما را از حدس و گمان و یا برداشت های غلط در مورد شما رها می کند. همچنین به شما کمک می کند در ابراز نظر مخالف و یا گفتن نه، راحت تر باشید. در حالی که عدم قاطع بودن هم بر شناسایی نیازهای خودتان و هم بر برداشت دیگران، خدشه وارد می کند.

۸- عدم توجه به تفاوت ها

در محیط های امروزی، افراد تفاوت های بسیاری از نظر فرهنگی، مذهبی، توانایی و گرایشی با یکدیگر دارند. همین موضوع منجر به تنوع های زیادی شده است که می تواند رابطه با دیگران را تحت تأثیر قرار دهد. پس داشتن قضاوت های بدون اطلاعات کافی و یا نگاه یکسان و یک جانبه می تواند در ارتباط با دیگران، ما را ضعیف کند و چهره ی بدی از ما به نمایش بگذارد.

در ارتباط با دیگران سعی نکنید فقط تحلیل و یا برداشت خودتان را تحمیل کنید و یا آن را حق جلوه دهید و بقیه را از ابراز نظرشان منصرف کنید. با حوصله به صحبت های مخاطبتان گوش دهید و به او فرصت بدهید تا درباره دیدگاهش صحبت کند. اجازه دهید از تجربه هایش بگوید تا احساس کند که او را درک می کنید.

صعه صدر و ظرفیت خودتان را حتی برای شنیدن حرف های مخالف خودتان بالاتر ببرید و یاد بگیرید که با تفاوت های دیگران کنار بیایید. نیازها و نظرات افراد دیگر را در نظر بگیرید و در ارتباط با دیگران سازگاری بیشتری نشان دهید. خصوصا در ارتباط با کسانی که برای اولین بار با او ملاقات می کنید، این مورد را رعایت کنید.

نتیجه

کلام آخر اینکه اگر این ۸ اشتباه رایج را در ارتباط با دیگران تا حد امکان کنار بگذارید، شاهد بهتر شدن ارتباط تان با دیگران و نهایتا بهبود کیفیت زندگی خودتان خواهید شد. در این حالت آرامش و احساس رضایت درونی بیشتری را احساس خواهید کرد.

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

پست قبلینوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

47 + = 53