اختلافات زناشویی از کجا شروع می شوند؟ (بررسی راهکارهای حل اختلاف)

فهرست عناوین این مطلب:

منشاء اختلافات زناشویی و راهکارهای حل آن

پیش آمدن اختلاف بین زوج ها بحث رایجی است. زیرا زوجین به طور طبیعی با هم تفاوت های زیادی دارند. تفاوت موجود بین افراد بسیار عادی است؛ آنها در خانواده و شرایط مختلف رشد کرده اند و بعد از شناخت اولیه از هم، اقدام به تشکیل خانواده نموده اند. قبل از آنکه اختلافات زناشویی به مرحله ی بحران برسد باید شناسایی شود و در جهت حل آنها اقداماتی صورت بگیرد. این اختلاف گاهی می تواند جدی شده و منجر به مشکلات زیادی در زندگی گردد و در موارد دیگری بسیار سطحی و جزئی است. وجود اختلافات زناشویی همیشه به معنای عدم رضایت زوجین از زندگی محسوب نمی شود؛ چرا که تفاوت عقیده و سلیقه در بین افراد کاملا عادی بوده و جز در موارد خاصی نگران کننده محسوب نمی شود. زمانی می تواند نگران کننده باشد که به طرز صحیح حل نشود و به مرور زمان سطح رضایت زوجین از زندگی را به حداقل برساند.

در این مقاله چند مورد منشاء مهم اختلافات زناشویی را به همراه راهکار حل آنها برایتان توضیح می دهیم. پیش آمدن و بالاگرفتن اختلافات دلایل بسیاری دارند؛ مواردی که تاثیر آنها در به وجود آمدن نارضایتی در زندگی اثبات شده است را ذکر می کنیم:

۱- اختلاف فرهنگی

اختلاف فرهنگی یکی از عوامل نارضایتی بین زوجین به شمار می رود. در اختلاف فرهنگی ممکن است رفتار خاصی که در فرهنگ یک فرد کار بسیار معمولی حساب می شود، در فرهنگ همسر، عمل نادرستی تلقی شده و بدین سبب بحث و اختلاف نظر پیش بیاید. زوجی که از فرهنگ های متفاوت با هم ازدواج کنند، برای این که بتوانند با اختلاف فرهنگی خود کنار بیایند نیاز به زمان و درک همسر خود دارند تا این موضوع برایشان حل شود.

راه حل:

برای حل اختلافات زناشویی ناشی از این مورد باید سعی کنید با فردی که از نظر فرهنگی به شما نزدیک است ازدواج کنید. اما اگر بعد از ازدواج از اختلاف فرهنگی با همسر خود رنج می برید، می توانید با مطالعه در خصوص فرهنگ همسر، صحبت و همفکری، گذر زمان و صبوری اختلافات ناشی از این مسئله را ریشه کن کنید و یا درصد آن را پایین بیاورید.

۲- اختلاف عقیده

اختلافات زناشویی از کجا شروع می شوند؟ (بررسی راهکارهای حل اختلاف)

اختلاف عقیده هم می تواند زمینه اختلافات زناشویی را به وجود بیاورد. منظور از اختلاف عقیده این است که زوجین با هم تفاوت فکری داشته باشند. این تفاوت فکری در صورتی نگران کننده است که بسیار عمیق باشد و در شاکله اساسی زندگی تاثیر بگذارد. در غیر این صورت سطح معمولی اختلاف عقیده کاملا طبیعی است چرا که هیچ دو انسانی کاملا شبیه هم فکر نمی کنند. چرا که در زندگی زناشویی انتظار عدم اختلاف در سلیقه، خود نوع دیگری از اختلاف به شمار می رود.

راه حل:

گرچه برای جلوگیری از اختلافات زناشویی ناشی از اختلاف عقیده باید در موقع ازدواج به این مسئله توجه کافی شود، اما اگر بعد از ازدواج حس می کنید که اختلاف عقیده شما و همسرتان به زندگی آسیب می زند، مفیدترین راه حل کمک گرفتن از نظرات مشاور است. مشاور با تخصص خود در این زمینه می تواند اختلافات زناشویی شما را بسته به میزان اختلاف عقیده به حداقل برساند و در نتیجه میزان رضایت شما را از زندگی متاهلی بالا ببرد.

۳- اختلاف سنی مناسب باعث کاهش اختلافات زناشویی می شود

گاهی منشاء اختلافات زناشویی ناشی از اختلاف سنی زوجین است. مطلوب ترین فاصله ی سنی بین زوجین حداکثر تا ۵ سال است. در مواردی اختلاف سنی خیلی زیاد و یا عدم وجود تفاوت سنی، منجر به آسیب در روابط همسران می شود. توجه به فاصله ی سنی بین زوجین یکی از مولفه های انتخاب همسر به شمار می رود. زیرا زوجی که تفاوت سنی زیادی نداشته باشند، در واقع دوره ای مشابه هم را سپری می کنند؛ در نتیجه با رعایت این مولفه امکان بروز اختلافات زناشویی کاهش پیدا می کند.

راه حل:

راه حل این مشکل به زمان قبل از انتخاب همسران می گردد. در نتیجه باید به اختلاف سنی بین خود و همسر آینده توجه داشته باشید و فاصله ی سنی مناسب را به عنوان یکی از مولفه های انتخاب همسر در نظر داشته باشید. البته این قید همیشگی نیست و برای بعضی افراد مشکلی پیش نمی آورد. بیش از هر چیزی باید سعی کنید شناخت کافی از همسر آینده تان پیدا کنید. انتخاب همسری که از نظر سنی به شما نزدیک است باعث می شود که شریک زندگیتان همچون یک دوست و همسفر شما باشد.

۴- عدم توجه به رابطه ی جنسی

یکی دیگر از عواملی که زمینه ساز بروز اختلافات زناشویی می شود مربوط به رابطه ی جنسی زوجین است. در پس رابطه ی جنسی سالم، بسیاری از اختلافات اصلا بوجود نمی آید و یا به حداقل می رسد. در نتیجه زوجین برای استحکام روابط خود باید به این مسئله توجه کافی نمایند و موجبات رضایت یک دیگر را فراهم آوردند.

راه حل:

اختلافات زناشویی از کجا شروع می شوند؟ (بررسی راهکارهای حل اختلاف)

برای توجه به این موضوع باید اشتباهاتی که در خصوص رابطه ی جنسی مرتکب می شوید را شناسایی کنید و درصدد حل آنها برآیید. از شایع ترین اشتباهات موجود در روابط جنسی همسران عدم پاسخگویی به نیاز همسر به خاطر خستگی و یا عادت کردن به روش های یکنواخت برقراری رابطه، اختصاص زمانی ثابت برای این مسئله و …  است. با دقت کامل به روابط جنسی خود می توانید مشکلات خود را در این زمینه به حداقل برسانید و از بروز اختلافات زناشویی خود بکاهید و یا جلوگیری کنید.

۵- عدم وفاداری به همسر

متاسفانه در این سال ها مواردی مشاهده می شود که بیانگر عدم وفاداری و خیانت همسران به یک دیگر است. وفاداری به همسر موجب اطمینان خاطر او برای ادامه پیوندی است که با نهایت عشق بسته شده است. اما اگر حس بی اعتمادی شکل بگیرد و عدم وفاداری همسر به برای شما اثبات شود، این امر زمینه ای جدی برای بروز اختلافات زناشویی است. زیرا بنای اولیه نهاد خانواده بر مبنای صداقت و اعتماد شکل گرفته و اگر عدم این موارد احساس شود بنیان خانواده استحکام لازم را از دست می دهد. اشتیاق زوجین برای پایبندی به چنین زندگی ای بسیار کاهش می یابد و احتمال اینکه همه چیز دوباره مثل قبل شود بسیار کم است.

راه حل:

برای حل اختلافات ناشی از عدم وفاداری همسر کمک گرفتن از مشاور خبره کاری بس ضروری است. به کمک مشاور می توانید روابط شخصی خود را به درستی تحلیل کنید و علت بروز این مشکل را پیدا کنید و در نتیجه در صدد حل آن برآیید. ممکن است عدم وفاداری همسر به موجب رفتار نامطلوب و اشتباه خود شما باشد. در چنین صورتی باید این مسئله را بپذیرد و برای درمان رابطه ی خود گام های موثری را بردارید.

۶- مشکلات مالی

مشکلات مالی نیز در نوبه ی خود به عنوان یکی از زمینه های جدی نارضایتی محسوب می شود. بحران مالی در زندگی تاثیر گذار است. فشار مالی به مرور موجب کاهش علاقه و عشق زوجین به هم می شود. با مشکلاتی که به سبب بی پولی رخ می دهد ممکن است زندگی بسیار سخت شود و در نتیجه فشار عصبی ناشی از اوضاع نامناسب اقتصادی خود زمینه ساز اختلافات زناشویی گردد.

راه حل:

برای جلوگیری از اختلافات ناشی از مشکلات مالی یکی از توصیه ها این است که سطح توقع خود را از همسرتان به حداقل برسانید تا اوضاع کمی مطلوب شود. سعی کنید کمی چاشنی قناعت به زندگی خود بیفزایید و تلاش کنید میزان صبوری خود را بالا ببرید. اگر می توانید با جستجوی شغل مناسب به کمک همسر خود بیایید و سعی کنید تنش های ایجادشده را به حداقل برسانید. پشتیبانی عاطفی و اطمینان بخشی به همسر در این شرایط یک کمک بزرگ به اوست.

۷- توجه بیش از حد به اشتغال

اختلافات زناشویی از کجا شروع می شوند؟ (بررسی راهکارهای حل اختلاف)

کانون خانواده و محیط خانه محلی برای کاستن از استرس های کاری و آرامش است. اما با تمام این ها افرادی وجود دارند که به سبب بالا بودن مشغله ی کاری بخشی از کارهای خود را به محیط خانه می آورند و خانه آنها با محیط کاری تفاوتی چندانی نمی کند. بعضی افراد نیز اگرچه کار را به محیط خانه نمی کشند اما دغدغه های کاری را به خانه می آورند. در چنین حالتی ایجاد اختلافات زناشویی حتمی است. زیرا همسری که اینگونه عمل می کند، احتمالا وقت کمتری برای اختصاص به خانه و همسر خود دارد و تمام زندگی اش در کار خلاصه می شود.

راه حل:

راه حل نارضایتی ناشی از توجه بیش از اندازه به اشتغال، برنامه ریزی صحیح و مرزبندی بین محیط خانه و کار اشت. باید بدانید که همسر شما به عنوان شریک زندگیتان نیازمند حضور کامل شما در خانه است؛ هم فیزیکی و هم فکری. همسرتان به شما نیاز دارد که همراه زندگی او باشید. با توجه کافی به همسر و برنامه ریزی در خصوص برنامه های کاری می توانید از اختلافات زناشویی ناشی از این مسئله بکاهید.

سخن پایانی

اختلافات زناشویی علل عمده ای دارد و بسته به شخصیت افراد متفاوت است. نکته ی مهمی که در خصوص بروز نارضایتی وجود دارد این است که از ابتدا درباره انتخاب همسر توجه کافی داشته باشید تا زمینه بروز اختلاف برای شما به حداقل برسد. با این حال اگر در زندگی خود مشکلی دارید، احساس شکست نکنید و به جای آن برای تقویت بنای عاطفی خود تلاش کنید. عشق به همسر و علاقه به پایداری پیوند ازدواج از مهم ترین مواردی است که شما را برای حل اختلافات زناشویی کمک می کند. امیدوارم مطالب بیان شده بتواند زمینه ای برای شناخت منشاء ناملایمات و راه حل آنها باشد. تلاش کنید با آگاهی، انتخاب صحیحی داشته باشید و یا زمینه ی بروز اختلافات زناشویی را بشناسید و از بروز آنها جلوگیری کنید. در صورت به وجود آمدن آن به راحتی در جهت مقابله برآیید و بدون نگرانی به زندگی خود ادامه دهید.

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

پست قبلینوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + = 17