راه های تضمینی برای افزایش اعتماد به نفس

فهرست عناوین این مطلب:

راه های افزایش اعتماد به نفس

اعتماد به نفس احساسی است که در زندگی روزمره ی خود برای انجام هر کاری مانند غلبه بر ترس ها، معاشرت با دیگر افراد اجتماع و افزایش اعتماد و اطمینان به خود از آن بهره می برید. جالب است بدانید که اعتماد به نفس نیز مانند یک عضله است و باید برای تقویت و تداوم کارکردش، دائما از آن استفاده شود. در نتیجه اگر مدتی به کار نرود یا از تقویت آن غافل شوید، تحلیل رفته و ضعیف خواهد شد. در این مقاله تعدادی از راه های افزایش اعتماد به نفس، راه هایی که هزاران نفر امتحان کرده و جواب گرفته اند را برای شما بازگو کنیم. امیدواریم که خواندن این مطلب برای شما مفید و مثمر ثمر واقع شود.

راه های تضمینی برای افزایش اعتماد به نفس

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام انجام یک کار مفید و یا یادگیری آن، احساس خوب و مثبتی داشته باشید. توصیه می کنیم جهت افزایش اعتماد به نفس خود، در یک کلاس ثبت نام کنید و از حس خوب یادگیری لذت ببرید. سعی کنید روزانه با انجام کاری یا گفتن حرفی، حداقل یک نفر را خوشحال کنید، حس رضایتمندی دیگران می تواند حال خودتان را هم خوب کند.

ورزش و سلامتی باعث داشتن بدنی سالم و مناسب و هیکلی رو فرم و زیبا می شود. از این رو حس خوب و اعتماد به نفس بالایی به شما می بخشد، پس حتما باشگاه رفتن و ثبت نام در کلاس های ورزشی را در اولویت خود قرار دهید. پیروزی و موفقیت همواره حس قدرت و اعتماد به نفس را در انسان تقویت می کند، سعی کنید موفقیت هایی که تاکنون کسب کرده اید را به خاطر بیاورید و بابت آن ها به خودتان ببالید. ارزش و اهمیت قائل شدن به موفقیت هایتان نه تنها خودشیفتگی نیست، بلکه برای سلامت روحی و افزایش اعتماد به نفس شما ضروری است.

وقتی در یک موقعیت اجتماعی قرار گرفتید، سعی کنید همیشه لبخند به لب داشته باشید و تنها کنار آشنایان و خانواده و دوستان خود نمانید. بهتر است سر صحبت را با افراد غریبه باز کنید تا انسان های جدید و بالطبع تجربه های جدیدی را کشف کنید و دیدتان نسبت به دنیا بازتر و روشن تر شود. از اینکه مورد پسند دیگران باشید دست بردارید. چند شخصیتی بودن و بازی در نقش های مختلفی که دیگران از شما انتظار دارند، رفته رفته موجب وارد شدن آسیب های جدی و جبران ناپذیری به روح و جسم شما خواهد شد. نکته دیگر اینکه همواره تصمیمات معقول و سنجیده ای بگیرید و متناسب با هدفی که دارید، برای به دست آوردنش بجنگید و تلاش کنید. گرفتن تصمیمات بزرگ و دور از انتظار و از طرفی نداشتن اراده کافی برای انجام آن ها، عامل خطرناکی است که می تواند حس سرخوردگی و عدم توانایی در انجام کارها را در شما تقویت کند و سبب کاهش اعتماد به نفستان شود.

راه های تضمینی برای افزایش اعتماد به نفس

افراد با اعتماد به نفس بالا چه رفتارهایی دارند؟

تجربه ها نشان داده است که افراد با اعتماد به نفس بالا پیوسته به فکر جبران لطف و محبت های دیگران نیستند، زیرا در بعضی مواقع این کار بدین معناست که شما ارزش خودتان را دست کم گرفته اید و خود را سزاوار این محبت و احترام نمی دانید. همیشه به خودتان بگویید که من لایق بهترین ها هستم. به گذشته خود نگاه کنید و به خودتان قول دهید که بهتر از قبل خواهید شد. پیوسته در رقابت با دیگران نباشید، اول با خودتان رقابت کنید و سعی کنید از آنچه که دیروز بودید بهتر باشید. مطمئنا تکرار روزمره این رفتار می تواند به افزایش اعتماد به نفس شما کمک کند.

اشتباهات و کاستی های خود را گردن بگیرید و از پذیرفتن آن ها سر باز نزنید. گاهی اعتماد به نفس می تواند ایستادن پای اشتباهاتتان و گرفتن درس و تجربه از آن ها باشد. برای افزایش اعتماد به نفس عبارت  من می توانم» را در راه رسیدن به هدفتان، همواره ورد زبان خود قرار دهید. هر روز از یک فرصت کوچک یا بزرگ برای بهتر کردن حالتان استفاده کنید. دوستان و اطرافیان نقش بسیار مهمی در زندگی همه ی ما دارند، لذا سعی کنید همیشه در جمع افرادی باشید که کنارشان خود واقعیتان هستید و نقش بازی نمی کنید. با کسانی که مشوق و دوستدار شما هستند رفت و آمد داشته باشید و از افرادی که باعث تخریب شخصیتتان می شوند و شما را دست کم میگیرند دوری کنید‌. محیطی آرام و بی استرس برای خودتان مهیا کنید. از فکر کردن به امور ناخوشایند در زندگیتان دست بکشید و بدانید که ارزش و اهمیت خودتان در زندگی بالاتر و بیشتر از هر کس و هر چیزی است، بدون شک این امر سبب افزایش اعتماد به نفس روزافزون در شما خواهد شد.

ترس هایتان را کنار بگذارید!

هنگام انجام کاری، پیوسته به نتیجه و سود و زیان آن فکر نکنید و از انجامش لذت ببرید، فرقی نمی کند چه کاری باشد، چه درس خواندن برای کنکور و امتحانات نهایی یا اجرای یک پروژه ی حساس مهندسی. اگر کارتان را با عشق انجام دهید، مطمئن باشید نتیجه نیز همان خواهد شد که می خواهید. به خودتان اطمینان داشته باشید. از مقایسه ی خودتان با دیگران دست بردارید، شما به اندازه ی کافی خوب و جذاب هستید، با مقایسه و تقلید از دیگران به خودتان اعتبار نبخشید.

در کارهای گروهی مشارکت کنید

یکی دیگر از راه های افزایش اعتماد به نفس می تواند بیان نظرات و مشارکت در کارهای گروهی باشد، از حرف زدن و بیان نظرات تان امتناع نکنید. اگر در محل کارتان ایده جالبی به ذهن تان رسید یا فکر کردید چیزی نیاز به اصلاح دارد حتما بیان کنید و و با همکاران تان به اشتراک بگذارید. اگر تمام تلاش و انرژیتان را برای فهم و یادگیری چیزی گذاشته اید، دیگر از تقلا برای فهم عمیق و بیش از حد آن دست بکشید و آن را همانگونه که فهمیده اید بپذیرید و بیش از حد به خودتان سخت نگیرید. برخی افراد فکر می کنند خجالتی بودن صفت بدی است و اینکه در برخورد با افراد جدید خجالتی هستند، دلیل بر کمبود اعتماد به نفسشان می باشد، اما اینطور نیست! این ویژگی در همه ی افراد کم و بیش وجود دارد، پس زیاد درگیر این مسئله نشوید؛ چرا که در این صورت خجالتی بودن تان بدتر نیز می شود.

راه های تضمینی برای افزایش اعتماد به نفس

جهت افزایش اعتماد به نفس خود سعی کنید محیط اطرافتان، مانند اتاق شخصی یا دفتر کارتان را همواره تمیز و مرتب نگه دارید. محیط اطراف شما به شدت بر درکتان از خود تاثیر خواهد گذاشت و اگر این محیط به هم ریخته و پر از آشغال و وسایل اضافی باشد، تمرکز و اعصابتان را دچار اختلال خواهد کرد. لذا توصیه می کنیم یک روز در هفته را به مرتب کردن اتاق و وسایل شخصی تان اختصاص دهید و همیشه تمیز و منظم باشید، چرا که تمیزی و زیبایی محیط اطرافتان تاثیر به سزایی در افزایش اعتماد به نفس و رضایتمندی از خودتان خواهد داشت.

چگونه فردی خوشحال باشیم؟

فهرستی از کارهایی که دوست دارید انجام دهید و به شما حس خوب و انرژی مثبت می دهند را تهیه کنید و از همین فردا انجام این کارها را آغاز کنید. به عنوان مثال خواندن یک رمان عاشقانه یا دیدن یک فیلم خنده دار، یادگیری یک ساز موسیقی و یا کارهایی هر چند کوچک که شما را سر شوق آورده و لبخند به لبتان می نشانند. خوشحالی و حال خوبتان را وابسته به دیگران ندانید. بودن در یک رابطه و دوست داشته شدن و تایید از طرف دیگران، تنها هدف و دلیل حال خوب شما نیست! ابتدا ارزش ذاتی خودتان را پیدا کنید، اگر شما خودتان را دوست داشته باشید دیگران هم دوستتان خواهند داشت و این امر موجب افزایش اعتماد به نفس در شما می شود.

از نقاط قوت و توانایی هایتان برای غلبه بر ضعف هایتان استفاده کنید. فراموش نکنید همه ی انسان ها نقاط ضعفی دارند و هیچ کس کامل نیست. پذیرش و درک درست این موضوع نیز می تواند دلیلی بر افزایش اعتماد به نفس در وجود هر فردی شود. تصویری که از ظاهر و فیزیک خود در ذهنتان نقش می بندد بسیار پر اهمیت است، زیرا اگر از درون با ظاهرتان مشکلی داشته باشید و به اصطلاح خودتان را نپسندید مسلما اعتماد به نفس حضور در اجتماع را نخواهید داشت.

بنابراین سعی کنید همیشه به ظاهرتان رسیدگی کنید و وقت بگذارید تا به زیبایی دلخواه و مورد قبول خودتان دست یابید. خود را معطوف به یک روش و یک مدل زندگی نکنید تا دچار روزمرگی، احساس کسل بودن و خستگی نشوید. مسیرهای جدیدی را امتحان کنید، امتحان کردن روش های نو در هر کاری ذهن و روح شما را خلاق و هوشیار نگه می دارد و از طرفی باعث اطمینان به توانایی های خود و افزایش اعتماد به نفس در وجودتان می شود.

بنا به آنچه گفته شد، داشتن اعتماد به نفس بالا و حس مفید بودن، یکی از دغدغه ها و نیازهای اساسی هر فردی است که پیوسته باید به فکر تقویت و به کارگیری آن باشد تا زندگی راحت تر و بدون استرسی را برای خود فراهم سازد.

در پایان امیدواریم که از خواندن مطالب ذکر شده در این مقاله لذت برده باشید و ما نیز توانسته باشیم قدمی کوچک در راه افزایش اعتماد به نفس و حال خوب شما عزیزان برداشته باشیم.

با شرکت در مجموعه کارگاه های “مهارت های زندگی” “سینا یاوریان“، قایق بادبانی زندگی خود را در توفان تا مقصد با لذت به پیش برانید.

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

پست قبلینوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 63 = 69