خشم

ویدیو: پیشگیری از انباشت خشم

 

خشم یک هیجان است و خشونت یکی از رفتارهای نمود یافته از خشم است. این هیجان یکی از هیجان های طبیعی بدن است که نحوه ابراز آن می تواند آن را به یک حس مخرب بدل کند. در واقع وجود همه هیجان های منفی همچون خشم و ترس برای انسان مفید بوده است. به طور مثال اگر ترس در انسان وجود نداشت ممکن بود که خود را از کوه پرت کند و هلاک شود. یا در صورت مورد حمله واقع شدن، بروز خشم در فرد سبب دفاع از خود می‫شود و به بقای فرد کمک می‫کند. بنابراین همه هیجان ها ؛ چه مثبت و چه منفی برای بقای موجود زنده در بدن موجود وجود دارند. اما انسان متمدن نیاز دارد که در زندگی متمدنانه ، هیجان های خود را تحت کنترل داشته باشد تا به خود و دیگران آسیب وارد نکند.

 

ویدیوی آشنایی دختر و پسر را نیز ببینید.

ویدیوی دوستی اجتماعی را نیز ببینید.

برای آشنایی با روش دکتر یاوریان می توانید این ویدیو را تهیه کنید.

 

 

سینا یاوریان

سخنران ، مربی و مشاور روانشناسی

خوشبینی

تست آنلاین میزان خوشبینی

تقریبا با همان اندازه که عوامل جسمانی بر سلامت اثر دارند، خوشبینی و بدبینی نیز موثراند. اغلب مردم تصور می‌کنند که سلامت جسمانی یک موضوع کاملا فیزیکی است و به وسیلۀ ساختار بدنی، عادات به سلامت و این که چه اندازه از میکروب دوری می‌کنید، تامین می‌شود. آن‌ها معتقدند که تا حد زیادی ساختار فیزیکی نتیجۀ ژن‌ها است؛ گرچه می‌توان آن را با تغذیۀ مناسب، ورزش، دوری جستن از کلسترول، چک‌آپ‌های منظم و با استفاده از کمربندهای ایمنی، تقویت کرد. می‌شود با استفاده واکسیناسیون، بهداشت شدید، روابط جنسی سالم، اجتناب از تماس با افرادی که سرماخورده‌اند، سه‌بار مسواک‌زدن روزانه و … از بیماری دوری جست. وقتی سلامتی شخص مختل می‌شود، دلیلش می‌تواند این باشد که او ساختار جسمانی ضعیف یا بهداشت نامناسب داشته یا شدیدا مورد هجوم میکروب‌ها، قرار گرفته باشد؛ این دیدگاه قراردادی، عوامل اساسی سلامت و شناخت متعارف را حذف می‌کند. سلامت جسمانی، چیزی است که ما احتمالا می‌توانیم برآن، بیش از آن چه تصور می‌شود، کنترل داشته باشیم. برای نمونه: طرز تفکر ما بر روی سلامت‌مان اثر می‌گذارد. افراد خوشبین کمتر از افراد بدبین به امراض عفونی متبلا می‌شوند. افراد خوشبین از افراد بدبین سالم‌ترند. در افراد خوشبین، سیستم ایمنی قوی‌تر است. شواهد و مدارک نشان می‌دهد که افراد خوشبین از افراد بدبین بیشتر عمر می‌کنند.

با یادگرفتن مجموعه‌ای از مهارت‌های جدید ” خوشبینی آموخته شده “، شما می‌توانید در طول روز، هر وقت که احتیاج داشتید، از آن‌ها استفاده کنید. در حال حاضر، شواهد نشان می‌دهند که با این موارد، سلامت‌تان بهبود خواهد یافت؛ به‌علاوه، شما خواهید توانست از این مهارت‌ها مشترکا با افرادی که آن‌ها را دوست دارید، بهره بگیرید. هم‌چنین از علوم جدیدی برخوردارمی‌شوید که می‌توانند در کنترل شخصی شما، مفید واقع گردند. دکتر سلیگمن می‌گوید: خوشبینی آموخته شده، یک کشف مجدد “قدرت مثبت اندیشی” نیست؛ به عبارت دیگر، خوشبینی آموخته شده که باعث می شود انسان با دید مثبت به مسائل نگاه کند، چیزی نیست که بخواهیم مجددا آن را کشف کنیم. مهارت‌هایی که در ایجاد خوشبینی مفیدند، صرفا بازی با کلمات نیستند و این‌طور هم نیست که به خود، چیزهای مثبتی را تلقین کنیم. ما در طول زندگی، آموخته‌ایم،‌ مثبت‌اندیشی‌هایی که به خود القا می‌کنیم، یا اصلا اثر ندارند یا تاثیر بسیار کمی می‌گذارند. مهم این است زمانی که شکست می‌خوریم، فکر می‌کنیم و در این تفکر، از نیرویی کمک می‌گیریم که منفی نیست. چیزهای مخربی که هنگام برخورد با مشکلات به خود می‌گوییم، تغییر می‌دهیم و این مهارت، کانون خوشبینی است؛ به عبارت دیگر، ما یاد می‌گیریم وقتی که با مشکلی مواجه شدیم، فکر کنیم البته نه یک فکر منفی، بلکه با مهارت‌هایی که به دست آورده‌ایم، سعی می‌کنیم از راه کارهای سازنده و نه مخرب، بهره بگیریم؛ مثلا اگر اتفاق ناگواری رخ داد، به جای این که به خود بگوییم: ” من آدم بدبختی هستم، همیشه اتفاقات بد برای من پیش می‌آید…” سعی می‌کنیم با جستجوی راه حل مناسب،‌ خود را نبازیم و به خود بگوییم: ” مهم نیست، شاید صلاح من در آن باشد، زندگی همین است و من می‌توانم از پس آن برآیم.”

آزمون میزان خوشبینی – بدبینی

تقریبا با همان اندازه که عوامل جسمانی بر سلامت اثر دارند، خوشبینی و بدبینی نیز موثراند. اغلب مردم تصور می‌کنند که سلامت جسمانی یک موضوع کاملا فیزیکی است و به وسیلۀ ساختار بدنی، عادات به سلامت و این که چه اندازه از میکروب دوری می‌کنید، تامین می‌شود. آن‌ها معتقدند که تا حد زیادی ساختار فیزیکی نتیجۀ ژن‌ها است؛ گرچه می‌توان آن را با تغذیۀ مناسب، ورزش، دوری جستن از کلسترول، چک‌آپ‌های منظم و با استفاده از کمربندهای ایمنی، تقویت کرد. می‌شود با استفاده واکسیناسیون، بهداشت شدید، روابط جنسی سالم، اجتناب از تماس با افرادی که سرماخورده‌اند، سه‌بار مسواک‌زدن روزانه و … از بیماری دوری جست. وقتی سلامتی شخص مختل می‌شود، دلیلش می‌تواند این باشد که او ساختار جسمانی ضعیف یا بهداشت نامناسب داشته یا شدیدا مورد هجوم میکروب‌ها، قرار گرفته باشد؛ این دیدگاه قراردادی، عوامل اساسی سلامت و شناخت متعارف را حذف می‌کند. سلامت جسمانی، چیزی است که ما احتمالا می‌توانیم برآن، بیش از آن چه تصور می‌شود، کنترل داشته باشیم. برای نمونه: طرز تفکر ما بر روی سلامت‌مان اثر می‌گذارد. افراد خوشبین کمتر از افراد بدبین به امراض عفونی متبلا می‌شوند. افراد خوشبین از افراد بدبین سالم‌ترند. در افراد خوشبین، سیستم ایمنی قوی‌تر است. شواهد و مدارک نشان می‌دهد که افراد خوشبین از افراد بدبین بیشتر عمر می‌کنند.

با یادگرفتن مجموعه‌ای از مهارت‌های جدید ” خوشبینی آموخته شده “، شما می‌توانید در طول روز، هر وقت که احتیاج داشتید، از آن‌ها استفاده کنید. در حال حاضر، شواهد نشان می‌دهند که با این موارد، سلامت‌تان بهبود خواهد یافت؛ به‌علاوه، شما خواهید توانست از این مهارت‌ها مشترکا با افرادی که آن‌ها را دوست دارید، بهره بگیرید. هم‌چنین از علوم جدیدی برخوردارمی‌شوید که می‌توانند در کنترل شخصی شما، مفید واقع گردند. دکتر سلیگمن می‌گوید: خوشبینی آموخته شده، یک کشف مجدد “قدرت مثبت اندیشی” نیست؛ به عبارت دیگر، خوشبینی آموخته شده که باعث می شود انسان با دید مثبت به مسائل نگاه کند، چیزی نیست که بخواهیم مجددا آن را کشف کنیم. مهارت‌هایی که در ایجاد خوشبینی مفیدند، صرفا بازی با کلمات نیستند و این‌طور هم نیست که به خود، چیزهای مثبتی را تلقین کنیم. ما در طول زندگی، آموخته‌ایم،‌ مثبت‌اندیشی‌هایی که به خود القا می‌کنیم، یا اصلا اثر ندارند یا تاثیر بسیار کمی می‌گذارند. مهم این است زمانی که شکست می‌خوریم، فکر می‌کنیم و در این تفکر، از نیرویی کمک می‌گیریم که منفی نیست. چیزهای مخربی که هنگام برخورد با مشکلات به خود می‌گوییم، تغییر می‌دهیم و این مهارت، کانون خوشبینی است؛ به عبارت دیگر، ما یاد می‌گیریم وقتی که با مشکلی مواجه شدیم، فکر کنیم البته نه یک فکر منفی، بلکه با مهارت‌هایی که به دست آورده‌ایم، سعی می‌کنیم از راه کارهای سازنده و نه مخرب، بهره بگیریم؛ مثلا اگر اتفاق ناگواری رخ داد، به جای این که به خود بگوییم: ” من آدم بدبختی هستم، همیشه اتفاقات بد برای من پیش می‌آید…” سعی می‌کنیم با جستجوی راه حل مناسب،‌ خود را نبازیم و به خود بگوییم: ” مهم نیست، شاید صلاح من در آن باشد، زندگی همین است و من می‌توانم از پس آن برآیم.”

 

این آزمون حدود ۲۰ دقیقه زمان نیاز دارد. از نتیجه آزمون عکس بگیرید و برای خود نگهدارید.

در خصوص شناخت خود ، تحلیل نتیجه این آزمون و آموختن مهارت هایی که خوشبینی شما را تقویت کند می توانید با دکتر سینا یاوریان تماس بگیرید.

می توانید بعد از انجام تست و مشاهده نتیجه به این صفحه برگردید و ویدیوهای زیر را در زمینه بدبینی و خوشبنی مشاهده نمایید. پیشنهاد می کنیم که این ویدیوها را پیش از انجام تست مشاهده نکنید.

 

 

شروع آزمون

یکی از دو گزینه را برای هر سوال برگزینید:

خشم

خشم

درود بر شما

از مجموعه “پیشگیری آسیب های اجتماعی” در خصوص “خشم” خواهم نوشت.

خشم یک هیجان است و خشونت یکی از رفتارهای نمود یافته از خشم است. این هیجان یکی از هیجان های طبیعی بدن است که نحوه ابراز آن می تواند آن را به یک حس مخرب بدل کند. در واقع وجود همه هیجان های منفی همچون خشم و ترس برای انسان مفید بوده است. به طور مثال اگر ترس در انسان وجود نداشت ممکن بود که خود را از کوه پرت کند و هلاک شود. یا در صورت مورد حمله واقع شدن، بروز خشم در فرد سبب دفاع از خود می‫شود و به بقای فرد کمک می‫کند. بنابراین همه هیجان ها ؛ چه مثبت و چه منفی برای بقای موجود زنده در بدن موجود وجود دارند. اما انسان متمدن نیاز دارد که در زندگی متمدنانه ، هیجان های خود را تحت کنترل داشته باشد تا به خود و دیگران آسیب وارد نکند. حتی ممکن است در یک فرد اگر هیجان خوب شادی، تحت کنترل نباشد، فرد به خود یا دیگران آسیب وارد کند. ممکن است که با گوش دادن به موسیقی شاد، در فرد هیجان شادی مضاعف پدید آید و صدای دستگاه پخش موسیقی را به اندازه ای افزایش دهد که برای همسایگان گوشخراش و آزارنده باشد. بنابراین کنترل همه هیجان ها چه مثبت، چه منفی در زندگی متمدنانه ضروری است.

برای کنترل هیجان ها نیاز هست که مهارت هایی بیاموزیم اما برای اینکه مهارت ها را بهتر به کار بگیریم لازم هست که ریشه مشکل را با دید بهتری بنگریم. و گاهی ممکن است اگر ریشه و مبدا را بشناسیم کافی باشد و آن تحت کنترل ما درآید. این موضوع در ادامه صحبت، برایتان روشن‫تر خواهد شد.

در ابتدا در زمینه هیجان ها و رفتارها به طور کلی در روانشناسی می‫نویسم. از زمانی که روانشناسی از فلسفه به عنوان یک رشته مستقل ظهور کرد روانشناسان نظریاتی مختلفی ارائه داده اند؛ از آن جمله این بوده است که بسیاری از روانشناسان بر این عقیده بوده اند که هیجان ها و رفتارهای موجود زنده از طبیعت ( Nature ) و ژنتیک ناشی می‫شوند و برخی دیگر بر این تاکید کرده اند که سهم تربیت (Nurture) در ایجاد هیجان ها و رفتارها بیشتر است. در عصر حاضر روانشناسان به توافق رسیده اند که سهم این دو یعنی طبیعت و تربیت به نسبت مساوی و ۵۰-۵۰ است. بنابراین تاثیرات عوامل مادرزادی در تولید رفتارها به همان نسبت است که تاثیرات عوامل تربیتی و محیطی. در خصوص هر کدام از این عوامل توضیحاتی ارائه خواهم کرد.

هنگامی‫که موجودی متولد می‫شود، خلق و خوی او ، همراه او هستند. این خلق و خو ناشی از ژنتیک و طبیعت اوست. شنیده ایم که به طور مثال می‫گویند فلانی امروز خلق خوبی ندارد یا در مود خوبی نیست. اما در واقع در روانشناسی ، خلق یا مود(Mood)  به خصوصیاتی اطلاق می‫شود که فرد عموما در مقاطع مختلف به وقایع مختلف از خود نشان می‫دهد. موارد متعددی در ایجاد این خلق و خو موثر هستند. ژن یکی از این عوامل است که در هر دو والدین به فرزند منتقل می‫شود و به نسبت قوت و ضعف این انتقال ، بر روی خلق فرد تاثیر می‫گذارند. رشد غدد در زمان جنینی که می‫تواند براساس روحیات مادر و تغذیه او متغیر باشد یکی دیگر از عواملی طبیعی خلق و خوی فرد است. تغذیه مادر و خلق او در دوران بارداری به طور مستقیم بر ساختار بدن و خلق و خوی جنین اثرگذار است. بنابراین با بررسی عوامل ذکر شده و عوامل بسیار دیگر و تحت کنترل داشتن آنها می‫توان بر روی خلق و خوی فرد در آینده تاثیر گذاشت و تا حدودی آن را تعدیل و تنظیم کرد. به طور مثال والدین می‫توانند با ایجاد محیطی آرام در دوران بارداری مادر جنین را در آرامش بپرورند و خلق او را با ثبات نگهدارند. یا با رعایت تغذیه مناسب و دوری از موادی چون سیگار و الکل در دوران بارداری مادر، فرزندی سالم و تندرست با خلقی مناسب به دنیا آورند.

در خصوص تربیت نیز همچون طبیعتِ فرد ، عوامل متعددی تاثیرگذارند. از آن جمله می‫شود به والدین و خانواده، مدرسه ، محله و جامعه و تلویزیون و رسانه ها اشاره کرد. همه می‫دانیم که والدین، اولین و تاثیرگذارترین مورد در زمینه تربیت هستند. سبک فرزندپروری والدین که در افراد تحصیل کرده به انتخاب و آموزش والدین بسته است و در بقیه خانواده ها به تربیت خود والدین و خلق و خوی آنها بستگی دارد یکی از بخش های تربیتی والدین است. الگو بودن والدین و اعضای دیگر خانواده و فامیل بدون اینکه آن افراد قصدی در تربیت داشته باشند نیز یکی دیگر از بخش های تربیتی در خانواده است. از همینجا می خواهم به موضوع خشم وارد شوم. در جوامع سنتی در خانواده ها مهرورزی در مقابل فرزندان مرسوم نیست. این موضوع را ۱۵ سال پیش مطرح کرده ام و نوشته من در شبکه های اجتماعی بارها رد و بدل شده است. به طور مثال در خانواده های سنتی ، هنگامی که پدر خانواده به همسرش می گوید” عشقم برایم یک لیوان آب می آوری” همسر ایشان با اشاره چشم و ابرو به ایشان تفهیم می کند که پیش فرزندشان او را عشقم خطاب قرار ندهد، اما در همین خانواده نزاع و دعوای همسران در مقابل فرزندان مجاز است و به همدیگر نمی گویند که در پیش فرزندمان دعوا نکنیم بعدا در این مورد صحبت کنیم. دختر یا پسر در چنین خانواده ای چگونه مهرورزی را بیاموزد در حالی که خشم و خشونت را الگو گرفته و می آموزد.

مدرسه نیز مکانی برای انباشت خشم در کودکان و نوجوانان می تواند باشد. محیط مدرسه همچون ساختار ساختمان، حیاط مدرسه، نوشته های روی دیوار حیاط، درب حیاط، رفتار سرایدار، معلم و مدیر و عوامل بسیار دیگر می تواند که در آرامش فرزندان ما تاثیرگذار باشد. رفتار معلمان در کلاس درس هم می تواند برای فرزندان الگو باشد و در رفتار آینده آنها تاثیرگذار باشد. همچنین مهارت کنترل هیجان در معلمان می تواند که حتی خشم نهفته دانش آموزان را نیز تحت کنترل دربیاورد. به همین دلیل هست که تاکید دارم که برای معلمان دوره های هوش هیجانی اجباری باشد و همه ساله این دوره ها را تکرار کنند و معلمان سطوح مختلف آن را طی کرده و درجات مختلفی دریافت کند و خود نیز بتوانند چنین دوره هایی برگزار کنند.

در اینجا لازم است که بیان کنم که هوش هیجانی ، نوعی از هوش و مهارتی در هوش هست که آموختنی است و با کسب هرچه بیشتر آن، کنترل بیشتری بر روی هیجان های خود خواهیم داشت. و یکی از بخش هایی که با افزایش هوش هیجانی افزایش می یابد توانایی همدلی است که می توان با همدلی بیشتر با فرزندان و دانش آموزان خود، خشم آن ها را کاهش داد.

موضوع دیگری که اینجا لازم است مطرح کنم این است که بسیاری از مسائل ، مسائلی کلان هستند که نیاز به برنامه ریزی و اقدام کلان مدیریتی در سطح مدیریت جامعه دارد. به طور مثال لازم است که آموزش و پرورش در همه موارد جامعه حضور داشته باشد و اظهار نظر او بسیار مورد توجه قرار گیرد. لازم است که آموزش و پرورش در همه پروژه های شهرداری حضور داشته باشد و بر ساخت و سازها اظهار نظر کند تا دانش آموزان مدارس در رفت و آمد خود مشکلی نداشته باشند که بیشتر توضیح خواهم داد. اقتصاد نیز یکی از مسائل کلان است که مسلما اقتصاد خانواده ها و اقتصاد معلم ها در روند تربیت فرزندان ما تاثیرگذار هستند. اگر والدین و معلمین از نظر اقتصادی با مشکل مواجه باشند البته که ذهنشان درگیر خواهد بود و توان آنها برای کنترل هیجانشان پایین خواهد بود و این موضوع به دانش آموزان انتقال پیدا می کند. چراکه مشکل در برآورده کردن نیازهای اولیه خوراک و پوشاک، همه مسائل دیگر را تحت تاثیر قرار می دهد که حتا ممکن است منجر به ممانعت تحصیل فرزندان شود یا منجر به کم کاری معلمان گردد که به تبع آن دانش آموز درس را متوجه نشود و خشمی دیگر در او انباشته شود.

 

ادامه دارد

 

سینا یاوریان

سخنران ، مربی و مشاور روانشناسی

 

ویدیوی کامل این متن را مشاهده نمایید ؛

مغز زنانه مغز مردانه

تست آنلاین مغز زنانه و مغز مردانه

شما با انجام این تست می توانید به شناخت بیشتری از خود دست یابید و در عملکرد خود بهینه باشید.

هر شخصی با فیزیک خاص که جنسیت او را مشخص می کند به دنیا می آید. اما مغز زنان و مردان نیز با هم متفاوت هستند و در یک طیف می توان آنها را مورد بررسی قرار داده و عملکرد خود را براساس آن تنظیم کرد یا مهارت هایی آموخت تا بخش هایی از نواقص را پوشش داد.

روش محاسبه امتیاز در این پرسشنامه، برای زنان و مردان متفاوت می باشد؛

بنابراین از طریق یکی از دو لینک زیر با توجه به جنسیت خود آزمون را آغاز کنید؛

تست آنلاین مغز زنانه و مغز مردانه برای زنان

تست آنلاین مغز زنانه و مغز مردانه برای مردان

تست مغز زنانه و مغز مردانه از کتاب “چرا مردان گوش نمی دهند و زنان نمی توانند نقشه بخوانند” نوشته “باربارا و آلن پیز” ترجمه ” ناهید رشید و نسرین گلدار”در این سایت درج شده است.

برای آشنایی بیشتر مطالب زیر را نیز مطالعه نمایید:

گونه های یکسان ، دنیاهای متفاوت

چرا مردان گوش نمی دهند و زنان نمی توانند نقشه بخوانند

تست آنلاین مغز زنانه و مغز مردانه برای مردان

 

شما که از نظر جسمی،  مرد هستید، و به این صفحه هدایت شده اید به پرسش ها پاسخ دهید.

در صفحه نتایج، امتیاز شما بر روی خط آبی نمایش داده خواهد شد اگر بر روی عدد امتیاز خود کلیک کنید آن را بهتر مشاهده خواهید کرد.

 

اگر از نظر فیزیکی و جنسی، زن هستید برای پاسخ به این آزمون به این لینک مراجعه کنید.

 

 

تست آنلاین مغز زنانه و مغز مردانه برای زنان

شما که از نظر جسمی،  زن هستید، و به این صفحه هدایت شده اید به پرسش ها پاسخ دهید.

در صفحه نتایج، امتیاز شما بر روی خط آبی نمایش داده خواهد شد اگر بر روی عدد امتیاز خود کلیک کنید آن را بهتر مشاهده خواهید کرد.

 

اگر از نظر فیزیکی و جنسی، مرد هستید برای پاسخ به این آزمون به این لینک مراجعه کنید.

 

تست شخصیت نئو NEO

روان شناسان معتقدند که زوج هایی که شخصیت شان به هم شبیه تر باشند ازدواج پایدار تری دارند.  اما این شباهت شخصتی یعنی چه؟ اصلا شخصیت یعنی چه؟ آیا  رفتارهایی که دختر و پسر در دوران نامزدیشان دارند نشانه ویژگی شخصیتی شان است؟ آیا این رفتارها فقط یک ویترین اجتماعی است؟

شخصیت یک سری از ویژگی های آدمی است که در طول زمان پایدار می ماند. وقتی می گوییم فلانی شخصیت مهربانی دارد منظورمان این است که او در بیشتر زمان ها و تقریبا همیشه مهربان است.

برای این که بدانیم آیا به همسرمان شباهت داریم یا نه اول باید خودمان را بشناسیم.  در مورد شخصیت خودمان، منظم و البته منصفانه فکر کنیم و بعد در مورد دیگران و از جمله همسرمان قضاوت کنیم. شناختن خود پایه همه تغییرات مثبت زندگی است.

تست پنج عاملی شخصیت یکی از معتبرترین تست های روان شناسی در دنیاست. محققانی که این تست را به وجود آورده اند سال ها صفات مختلف شخصیتی را انتخاب کرده اند و پرسشنامه های مفصل را روی مردم اجرا کرده اند و بعد با روش های پیچیده آماری به این پنج عامل بزرگ شخصیت رسیده اند.

یادتان باشد که معمولا هر چه نمره شما و همسرتان به هم شبیه تر باشد، شما بهتر با هم کنار می آیید. البته مسلما همیشه هم این طور نیست!

 

این پرسشنامه ۶۰ سوالی می باشد.

مدت زمان لازم جهت تکمیل پرسشنامه؛ ۱۵  دقیقه است.

Eysenck’s Personality Inventory (EPI) (Extroversion/Introversion)

The Eysenck Personality Inventory (EPI) measures two pervasive, independent dimensions of personality, Extraversion-Introversion and Neuroticism-Stability, which account for most of the variance in the personality domain. Each form contains 57 “Yes-No” items with no repetition of items. The inclusion of a falsification scale provides for the detection of response distortion. The traits measured are Extraversion-Introversion and Neuroticism. بیشتر