مردمان دوران بحران

ایرانی ها ؛ مردمان دوران بحران هستند…

در خصوص سوپرمارکت ها در ایران در دوران کرونا

در خصوص رقص پرستارها و کادر درمانی

در خصوص سنت ایرانی ها و فرهنگ و تمدن نهادینه شده در ژن ایرانی

 

ویدیوی آشنایی دختر و پسر را نیز ببینید.

ویدیوی دوستی اجتماعی را نیز ببینید.

برای آشنایی با روش دکتر یاوریان می توانید این ویدیو را تهیه کنید.

 

 

سینا یاوریان

سخنران ، مربی و مشاور روانشناسی

در جستجوی خوشبختی (نقد فیلم + درس های فیلم)

در جستجوی خوشبختی (نقد فیلم + درس های فیلم)

در جستجوی خوشبختی (The Pursuit of Happyness) محصول سال ۲۰۰۶ آمریکا به کارگردانی گابریل موچینو است. در جستجوی خوشبختی فیلمی است که در ژانر درام اجتماعی و زندگی نامه ساخته شده است. بازیگر این فیلم یعنی ویل اسمیت، نامزد کسب جایزه اسکار برای بهترین بازیگر نقش اول مرد در سال ۲۰۰۷ شد.

داستان این فیلم، زندگی کریس گاردنر سیاه پوست، خرده فروش اسکنرهای پزشکی است که به سختی اوضاع زندگی را می گذراند. در مقطعی، اوضاع زندگی چنان برای خانواده او دشوار می شود، که همسرش او را ترک می کند و از این پس ماجراهای فیلم در جستجوی خوشبختی به نحوه ادامه زندگی مشقت بار او و پسرش اختصاص می یابد.

تلاش های کریس گاردنر برای نجات از وضعیتی که در آن گرفتار شده بسیار دیدنی است. این فیلم که برداشتی از یک داستان واقعی است، نمونه جذابی است از تلاش انسانی است برای رفع مشکلات در بدترین شرایط.

نقد فیلم در جستجوی خوشبختی

این فیلم هم مانند سایر فیلم های ژانر موفقیت، داستان گذشتن از سختی ها و رسیدن به آرامش و خوشبختی را به تصویر می کشد. اما روایتی که در این فیلم شاهد آن هستیم، وجه تمایز آن با سایر فیلم های این ژانر است. شخصیت اصلی در این روایت از شروع تا پایان همواره در حال دویدن است. او همیشه تلاش می کند و شکست و موفقیت را تجربه می کند. این یعنی همه اینها در زندگی او جریان دارد. مقطع و آغاز خاصی برای آن وجود ندارد.

از آنجایی که فیلم بر اساس داستان یک زندگی واقعی ساخته شده است، به شدت با بیننده ارتباط نزدیک برقرار می کند. همین امر نیز خواسته کارگردان را که می خواهد تک تک بینندگان خود را به جای شخصیت اصلی داستان تصور کنند به خوبی تأمین می کند. همچنین وقایع و فراز و فرودهای فیلم در جستجوی خوشبختی را برای مخاطبان قابل پذیرش تر می کند.

در جستجوی خوشبختی (نقد فیلم + درس های فیلم)

اعتراض به وضعیت دشوار اقتصادی آمریکا نیز یکی از پیام هایی است که مدام در طول فیلم در جستجوی خوشبختی به صورت زیر پوستی بیان می شود. سیاست های سرمایه دارانه دولت آمریکا وقتی به تصویر کشیده می شود که کریس به دلیل عدم پرداخت قبض های جریمه اتومبیلش توسط پلیس بازداشت می شود و یا در میانه راه شروع بدبختی هایش که همسرش او را ترک کرده و دوستش بدهی خود را به او پرداخت نمی کند که ناگهان با نامه مالیاتی حاکی از برداشت بدون اجازه بدهی مالیاتی اش توسط دولت مواجه می شود. در نتیجه از آن به بعد او مجبور می شود با پسرش در دستشویی مترو شب را بگذراند.

تمام موفقیت های این فیلم به خاطر هنرمندی ویل اسمیت و پسر واقعی او در این فیلم اتفاق افتاده است. وگرنه شاید فیلم در جستجوی خوشبختی به صورت بسیار معمولی و کلیشه ای ساخته شده و پیش می رفت. هنرمندی بی نظیر ویل اسمیت هم او را لایق نامزدی دریافت جایزه اسکار کرد، هم فیلم در جستجوی خوشبختی را لایق دیدن می کند.

از نکات دیگر در مورد نقد فیلم در جستجوی خوشبختی، آغاز و پایان مناسب در انتخاب برش مناسبی از زندگی کریس گاردنر است. داستان از روزهای خوش آغاز نمی شود تا سپس به روزهای سخت رسیده و مجددا بازگشت روزهای خوشی را به تصویر بکشد. بلکه شروع گره ها و مشکلات زندگی کریس آغازگر داستان فیلم در جستجوی خوشبختی است. یعنی چیزی که به طور معمول نیز مواردی از آن در زندگی همه می تواند اتفاق بیفتد. ولی برای کریس ریتمی تند می یابد و او را به تنگنا می برد.

در ادامه در جستجوی خوشبختی شاهد تلاش های کریس برای تغییر وضعیت و نجات زندگی اش هستیم. وقتی تلاش های او منجر به یک نقطه ی روشن در زندگی او می شود، فیلم به پایان می رسد و فقط چند خطی در مورد وضعیت بعدی زندگی او روی صفحه نمایش ظاهر می شود. چون هدف اصلی فیلم، خود کریس که در کل زندگی اش می خواهد به خوشبختی برسد. ثروتهدف کریس نبوده، بلکه رواط انسانی و عاطفی و خوشبختی انسانی بوده است.

در جستجوی خوشبختی (نقد فیلم + درس های فیلم)

یکی از بارزترین پیام های فیلم در جستجوی خوشبختی تقابل شدید غنی و فقیر است. خصوصا در صحنه ای که خودرویی نشان داده می شود که خانواده ای در آن قرار دارند که به شدت خوشحال و شادند. در حالی که در همین زمان در نبش خیابان عده ای در یک صف طولانی از بی خانمان ها قرار گرفته و منتظر نوبت هستند. منظره ای از اختلاف طبقاتی شدید در یک کشور مدعی تمدن و دموکراسی. که می تواند پیامی را به موج مهاجرانی بدهد که به دنبال رسیدن به آرزوهایشان در آن سرزمین اند.

به طور کلی، نحوه بیان قصه خوب است و ریتم فیلم در جستجوی خوشبختی تند و جذاب است و زمانی در آن هدر نمی رود. در جستجوی خوشبختی به خوبی مشهود است که کارگردان برای بازیگران فضا و آزادی عمل ایجاد کرده است. و حتی طنزهای فیلم در جستجوی خوشبختی هم به موقع استفاده شده است.

از بخش های زیبای فیلم شبی است که در ایستگاه مترو گذرانده می شود و اسکنری که به همراه آنها  است تبدیل به اسبابی برای رویا پردازی و عدم توجه به وضعیتی که در آن هستند می شود. این باعث می شود برای مخاطب لحظه ای سوال ایجاد کند این دو که حتی جای خواب هم ندارند، چطور مجال رویاپردازی پیدا کرده اند؟

درس ها و عبرت های آموزنده فیلم در جستجوی خوشبختی

دغدغه خوشبختی

خوشبختی یکی از دغدغه های همیشگی انسان ها بوده و هست. نام فیلم در جستجوی خوشبختی و مسیری که شخصیت آن طی می کند نشان می دهد خوشبختی تا حد زیادی به نگرش هر فردی نسبت به زندگی اش بستگی دارد. کسی برای رسیدن به آن مانند کریس تلاش می کند و می جنگد و شخصی مانند همسرش، رفتن و حذف کردن و پیدا کردن جایگزینی دیگر را به جای ماندن و درست کردن بر می گزیند. تلاش و امید کریس در این فیلم می تواند الهام بخش بسیاری از ما برای ساختن خوشبختی در زندگی مان به دست خودمان باشد.

در جستجوی خوشبختی (نقد فیلم + درس های فیلم)

تلاش برای حل مشکلات

کریس در زندگی خود نشان داد که با تکیه بر اراده و تلاش مستمر خود و عدم تسلیم شدن در برابر شرایط، به موقعیت خود چیره شد و آن را تغییر داد. در اولین همزاد پنداری با شخصیت فیلم شاید این کار ساده بنظر برسد. اما در واقعیت اغلب ما یا مشکلاتمان را به گردن دیگران می اندازیم و سهمی را برای خودمان متصور نمی شویم. یا تسلیم می شویم و رنج تلاش مضاعف را از خود دور می کنیم. در حالی که شخصیت کریس از ابتدای فیلم تلاش همیشگی خود را به نمایش می گذارد و نشان می دهد که اوج مشکلات خللی در این رویکرد او ایجاد نمی کند.

قدرت انتخاب

مسأله دیگر در فیلم در جستجوی خوشبختی، نمایش دادن قدرت انتخاب در زندگی افراد است. اینکه افسار زندگی هر کسی در دستان خود اوست و می تواند به آن جهت بدهد. که به خوبی در این فیلم در صحنه هایی که مثلا با سر و وضعی نامناسب به مصاحبه کاری می رود، مشهود است.

روحیه پر از انرژی

از ویژگی های مثبت دیگر شخصیت فیلم در جستجوی خوشبختی، وقت تلف نکردن و استفاده مناسب از آن، برخورد محترمانه با دیگران، و روحیه مثبت نگر اوست که باعث می شود همیشه امید و انرژی برای کار و تلاش داشته باشد. کریس علی رغم فقر بسیاری که در زندگی دچار آن می شود، انسانی نیست که مدام غصه ی نداشته هایش را بخورد. برعکس همسرش که دائم در حال جدل و تحقیر و سرزنش و یا حسرت خوردن به زندگی دیگران است.

در جستجوی خوشبختی (نقد فیلم + درس های فیلم)

اهمیت تربیت فرزندان

اهمیت دادن همیشگی کریس به تربیت فرزندش از نکات برجسته فیلم در جستجوی خوشبختی است که مثلا در توجه خاص او در ادبیات سخن گفتن فرزندش نمایان است. چون می داند که ادبیات حرف زدن کودکش تا آخر عمر همراه او خواهد بود و اثر تعیین کننده ای در سرنوشت او خواهد داشت.

کریس علی رغم غرق بودن در سیل مشکلاتش با فرزند خود به زمین بسکتبال می رود و با او بازی می کند تا او را از گرند آسیب های مشکلات خودش در امان نگه دارد. و نیازهای فرزندش را به قدر توانش پاسخ بگوید.

همه اینها نشان می دهد تربیت فرزند ربطی به جایگاه و شرایط و موقعیت روحی افراد ندارد و خانواده باید برای آن برنامه و وقت مبسوطی داشته باشد. مشکلات گذرا هستند ولی آسیب های به جا مانده از آنها بر تربیت کودکان گاهی تا آخر عمر با آنها باقی می ماند. پس سرمایه های اصلی زندگی را که کودکان هستند هرگز نباید از دست داد چون از دست دادن آنها راه بازگشت آسانی ندارد.

کلام آخر

فیلم هایی مانند در جستجوی خوشبختی که بر پایه یک داستان واقعی ساخته می شوند، از جمله تولیدات سینمای هالیوود به شمار می روند که در آنها خبری از آرمان های تخیلی و ابر قهرمان های اغراق آمیز نیست و به همین دلیل فقط پیام های واقع گرایانه سیاسی و اجتماعی را مخابره می کنند.

به همین دلیل این فیلم هر چند دارای محتوای ضد آمریکایی نیست و در زمانی تولید شده که جنبش ضد وال استریت هنوز به آن صورت به راه نیفتاده بود. ولی به خوبی زمینه هایی از نقد به نظام سرمایه داری آمریکا را در دل خود دارد و تصویری که فعالان عرصه اجتماعی و فرهنگی آمریکا از آن به عنوان یک بهشت دارای امکانات رفاهی بالا معرفی می کنند را به چالش می کشد. همین امر باعث می شود که دیدن فیلم در جستجوی خوشبختی خالی از لطف نباشد.

آداب معاشرت

آداب معاشرت – بخش چهارم (پایانی)

آِیا خانم ها مقدمند؟

در این بخش در مورد نمونه هایی از آداب معاشرت از جمله آداب دست دادن ، آداب خطاب قرار دادن و آداب سلام دادن صحبت می کنم…

 

 

ویدیوی آشنایی دختر و پسر را نیز ببینید.

ویدیوی دوستی اجتماعی را نیز ببینید.

برای آشنایی با روش دکتر یاوریان می توانید این ویدیو را تهیه کنید.

 

 

سینا یاوریان

سخنران ، مربی و مشاور روانشناسی

آداب معاشرت

آداب معاشرت ، زیبایی و اعتماد به نفس – بخش سوم

 

در این بخش در مورد آراستگی و زیبایی که یکی از راهبردهای آداب معاشرت هست صحبت می کنم…

 

 

ویدیوی آشنایی دختر و پسر را نیز ببینید.

ویدیوی دوستی اجتماعی را نیز ببینید.

برای آشنایی با روش دکتر یاوریان می توانید این ویدیو را تهیه کنید.

 

 

سینا یاوریان

سخنران ، مربی و مشاور روانشناسی

آداب معاشرت

آداب معاشرت – بخش دوم

 

آداب معاشرت

 

از دکتر یاوریان بشنوید…

 

ویدیوی آشنایی دختر و پسر را نیز ببینید.

ویدیوی دوستی اجتماعی را نیز ببینید.

برای آشنایی با روش دکتر یاوریان می توانید این ویدیو را تهیه کنید.

 

 

سینا یاوریان

سخنران ، مدرس و مشاور روانشناسی

آداب معاشرت

آداب معاشرت و اعتماد به نفس

 

آداب معاشرت

 

از دکتر یاوریان بشنوید…

 

ویدیوی آشنایی دختر و پسر را نیز ببینید.

ویدیوی دوستی اجتماعی را نیز ببینید.

برای آشنایی با روش دکتر یاوریان می توانید این ویدیو را تهیه کنید.

 

 

سینا یاوریان

سخنران ، مدرس و مشاور روانشناسی

معرفی کتاب زندگی خود را طراحی کنید

کتاب زندگی خود را طراحی کنید یک راهنمای قوی برای تغییر نگرش های اشتباه

معرفی کتاب زندگی خود را طراحی کنید

زندگی خود را طراحی کنید نام یکی از کتاب های پرطرفدار و پرفروش سال ۲۰۱۶ در آمریکا است. کتابی جذاب که خواندن آن می تواند تاثیر مثبتی در زندگی خواننده ایجاد کند و با سعی برای ایجاد تغییر، به موفقیت شغلی و رشد مهارت های زندگی شخصی و اجتماعی شما می انجامد. کتاب زندگی خود را طراحی کنید توسط «بیل بورنت» و « دیوید ایوانس» تالیف شده و «رضا جمشیدی صفا» آن را به زبان فارسی ترجمه کرده است. یکی از دلایل پرفروش بودن کتاب زندگی خود را طراحی کنید این است که نویسندگان آن جزو افرادی بودند که دوره های پرمخاطب طراحی زندگی را در دانشگاه استنفورد برگزار می کردند. همچنین این افراد موفق به تاسیس لابراتور طراحی زندگی در استنفورد شدنده اند.
کتاب مذکور در یازده فصل تدوین شده است. با خواندن تک تک بخش های آن به راحتی می توانید به باورهای غلط موجود درباره نقش انسان در طراحی سرنوشت اشراف پیدا کنید و راه حل های متناسب و ساده برای اصلاح رفتار اشتباه بیابید.
انتخاب واژه «طراحی» در عنوان کتاب کاملا هوشیارانه صورت گرفته و هدف به باور رساندن تفکر طراحی زندگی مطلوب است. بعد از آشنایی مختصر در خصوص کتاب پرکاربرد زندگی خود را طراحی کنید، توضیحاتی در خصوص فصل های آن بیان می کنیم تا شناخت کاملی از آن بدست آورید و با انگیزه در جست و جوی مطالعه کامل آن برآیید.

فصل اول

فصل اول کتاب زندگی خود را طراحی کنید با این عنوان شروع می شود: « از جایی که هستید شروع کنید». در این فصل تلاش نویسندگان برآن بوده که به مخاطب بیاموزند قبل از هر اقدامی در خصوص مشکلات موجود، لازم است که آنها را به درستی تبیین کنید. چرا که قبل از شناخت کامل مشکل و علل بروز آن، چاره جویی برای حل کردن آن امری بعید است. بعد از بررسی هر سختی می توان با راه حل متناسب در صدد حل آن برآییم. برای مثال هرگز نمی توان مساله ازدواج را در دفتر کار و یا بیکاری را با رژیم غذایی حل کرد.
البته در زندگی همه ی افراد ممکن است مشکلی ایجاد شود که حل آن به طور کلی غیر ممکن باشد در چنین حالتی، چاره کار، زندگی کردن و کنار آمدن با آن است. در حالت کلی دو نوع مشکل وجود دارد. دسته ی اول کاملا غیرقابل کنترل اند و دسته ی دوم مشکلاتی هستند که قابل حل هستند. در کتاب زندگی خود را طراحی کنید گفته شده است که برای شروع کردن از جایی که هستیم باید زندگی خود را به حوزه های مختلف تقسیم بندی کنیم. حوزه هایی هم چون سلامت، کار، بازی، عشق و … . تا زمانی که افراد قدرتی برای درک کار در زندگی نداشته باشند، نمی توانند جایگاه آن را طراحی کنند. یکی از باورهای غلطی که در این فصل به آن اشاره شده این است که «اکنون باید بدانم به کجا می روم». در حالی که طرز صحیح این باور به این نحو است« تا زمانی که ندانید کجا هستید، نمی توانید بفهمید قرار است به کجا بروید».

فصل دوم

معرفی کتاب زندگی خود را طراحی کنید

«ساخت جهت یاب» عنوان دومین فصل از کتاب زندگی خود را طراحی کنید می باشد. در این فصل به مخاطب آموزش داده می شود که بعد از سپری کردن مرحله ی اول، راه رسیدن به هدف خود را به طور دقیق جهت یابی کند. این فصل این مفهوم را آموزش می دهد که معنای آنچه را می خواهد بدست آورد را به درستی بداند و در راستای آن تلاش کند. باور غلط موجود در این بحث این است که «باید بدانیم به کجا می روم». تغییر نگرش و اصلاح باور غلط نیز این است که « من همیشه نمی دانم دارم به کجا می روم، اما همیشه می توانم بدانم که آیا دارم در جهت درست پیش می روم؟».

فصل سوم

فصل سوم کتاب زندگی خود را طراحی کنید با عنوان «راه یابی» نوشته شده است. باور غلطی که در این فصل بررسی می شود این است: «کار قرار نیست لذت بخش باشد، به همین دلیل است که به آن کار می گویند». این نگرش باید به این صورت تغییر کند که: «لذت، راهنمایی برای یافتن کار مناسب شماست». در زندگی مقصد مشخصی وجود ندارد که بتوانید با GPS به سمت آن بروید و جهت ها را یکی پس از دیگری طی کنید. بلکه با سرنخ هایی که در پیش رو دارید به عنوان بهترین ابزار و راهنما، می توانید پیش بروید.

فصل چهارم

در فصل چهارم کتاب زندگی خود را طراحی کنید نحوه ی رهایی از مشکلات بیان شده است. انسان ها وقتی به مشکلی برمی خورند تفکر غالبشان این است که «من گیر افتاده ام». در حالی که این نگرش کاملا غلط است و نیاز به اصلاح دارد. و تغییر این باور اشتباه به این صورت بیان شده که معتقد شویم «من هرگز گیر نمی‌افتم چون همیشه می توانم کلی ایده و نقشه بسازم». البته یافتن ایده منحصر در یک ایده نیست بلکه می توان راه حل های زیادی را طراحی نمود.

فصل پنجم

مطالبی درباره «طراحی زندگی های متعدد» در فصل پنجم کتاب بیان شده است. افراد باید به این باور برسند که زندگی فعلی آنها تنها یکی از زندگی های بی شماری است که می توانند داشته باشند. فکر کردن به این که کدام نوع زندگی بهتر است احماقه می باشد زیرا مانند این است که بپرسیم دست بهتر است یا پا. با خواندن این فصل افراد به این تفکر خواهند رسید که چندین زندگی و برنامه ریزی عالی برای من امکان دارد و اختیار با من است که کدامیک را انتخاب کنم و گام هایم را متناسب برای رسیدن و یا ساختن آن بردارم.

معرفی کتاب زندگی خود را طراحی کنید

فصل ششم

در فصل ششم کتاب زندگی خود را طراحی کنید تلاش می شود تا از هدفی که در جست و جوی آن هستیم یک نمونه آزمایشی بسازیم. امکان ساخت نمونه آزمایشی از تمام چیزها وجود دارد و بعد از ساخت می توانیم به سوالاتی که در خصوص آن در ذهن داریم پاسخ بدهیم و حتی گزینه های جایگزین آن را نیز پیدا کنیم.

فصل هفتم

«چگونه بیکار می مانیم» عنوان فصل هفتم کتاب زندگی خود را طراحی کنید می باشد. در این فصل توضیحاتی در خصوص یافتن شغل خوب بیان و نکاتی نیز در خصوص رزومه مطرح شده است. باور غلط مطرح شده در این فصل این است که «شما برای یافتن شغل خوب باید بر روی نیازهایتان تمرکز کنید». اما نحوه ی اصلاح شده این باور به این صورت است که «شما برای یافتن شغل باید بر روی نیاز مدیران استخدامی تمرکز کنید که میخواهند شخص مناسب را پیدا کنند».

فصل هشتم

در این فصل شما می توانید شغل رویایی خود را طراحی کنید. به این صورت که شما شغل مدنظر خود را از طریق فرآیند جستجوی فعالانه و همکاری با دیگران طراحی می کنید. در این راستا روی کمک دیگران نیز حساب کنید چرا که رایج ترین راه برای معرفی افراد به شبکه های حرفه ای این است که از طریق شبکه های خصوص معرفی شوند. پیش از آنکه استخدام شوید، در مسیر کاری که دوست دارید تلاش کنید و متوقف نشوید.

فصل نهم

در نهمین فصل کتاب جذاب زندگی خود را طراحی کنید به بحث «انتخاب شادی» پرداخته شده است. چراکه شادی افراد تا حد زیادی تابع چگونگی انتخاب هایشان است. باور اشتباهی که در این فصل بررسی می شود این است که «باید شاد بودن را درست انتخاب کنم» در حالی که نگرش صحیح به این نحو است که «انتخاب درست وجود ندارد، فقط خوب انتخاب کنید». همچنین می گوید: یک تعریف درست شادی یعنی رهایی از چیزهایی که به آنها نیاز ندارید.

فصل دهم

معرفی کتاب زندگی خود را طراحی کنید
عنوان فصل دهم کتاب زندگی خود را طراحی کنید «ایمنی از شکست » است. در این فصل گفته شده که شما هرگز شکست نمی خورید بلکه فقط پیش می روید و از تجربه های مختلفی که در پیش روی شما قرار می گیرد درس می آموزید. این تجربه ها هم می تواند شامل تجربه های منفی باشد و هم تجربه های مثبت. طراحی آزمایشی زندگی یک راه فوق العاده برای موفقیت سریع تر با استفاده از بررسی احتمال شکست های زندگی است.

فصل یازدهم

آخرین فصل کتاب فوق العاده زندگی خود را طراحی کنید با عنوان «ساختن یک تیم» تدوین شده است. باور اشتباهی که در این فصل بیان شده این است که «این زندگی من است و باید خودم آن را طراحی کنم». در حالی که این باور غلط را می توان به این نحو تغییر داد «شما با همکاری دیگران زندگی کرده و با همکاری دیگران زندگی خود را طراحی می کنید». اعضای تیم شما نیز شامل: حامیان، نزدیکان، بازیگران(همکاران) و … است. البته برای موفقیت در تیم باید قوانین خاصی را نیز طراحی کنید و خود را ملزم به اجرای آن قوانین نمایید.

مطالب گفته شده تقریبا خلاصه ای جامع در خصوص کتاب پرمحتوای زندگی خود را طراحی کنید است. خواندن کتاب و استفاده از نظرات دیگران کمک بسیار زیادی بر روند زندگی شخصی و اجتماعی افراد و موفقیت آنها دارد. با خواندن کتاب های مفید همچون کتاب مذکور می توان فراتر از دنیای موجود سیر کرد. طراحی زندگی مطلوب و رسیدن به خواسته های دلخواه گاهی نیازمند تلنگر کوچکی است. امیدوارم مطالب بیان شده در خصوص این کتاب بتواند به عنوان تلنگری کوچک زمینه طراحی مطلوب ترین زندگی ممکن را برای شما در پی داشته باشد.

روز عشاق

روز مادر ، روز زن ، روز عشاق

 

روز مادر ، روز زن ، روز همسر ، روز عشق و روز عشاق

مادر اولین عشق است. در میان همه موجودات عشق مادر زبانزد هست.

از دکتر یاوریان بشنوید…

آشنایی دختر و پسر یکی از موهبات هست که با شناخت قبلی این دو جنس از همدیگر می تواند به نتیجه خوبی بیانجامد.

ویدیوی آشنایی دختر و پسر را نیز ببینید.

ویدیوی دوستی اجتماعی را نیز ببینید.

برای آشنایی با روش دکتر یاوریان می توانید این ویدیو را تهیه کنید.

 

 

سینا یاوریان

سخنران ، مدرس و مشاور روانشناسی

معرفی و نقد کتاب ثروتمندترین مرد بابل

معرفی و نقد کتاب ثروتمندترین مرد بابل

ثروتمندترین مرد بابل عنوان کتاب جذاب و پرطرفداری است که برای علاقمندان به پیشرفت اقتصادی می تواند راهنما و گره گشای خوبی باشد. کتاب ثروتمند ترین مرد بابل توسط جورج سمیوئل کلاسون نوشته شده است.

در کتاب ثروتمندترین مرد بابل نویسنده تلاش می کند با بیان داستان های واقعی بهترین راهکارهای اقتصادی را برای مخاطب بیان نماید. همچنین در این کتاب راهکارهایی جذاب و واقعی برای کسب ثروت و نحوه استفاده و نگهداری آن بیان شود. راهکارهایی که به کمک آنها می توان به مطلوب ترین وضعیت اقتصادی رسید.

معرفی و نقد کتاب ثروتمندترین مرد بابل

کتاب ثروتمندترین مرد بابل را می توان کتابی هدفمند و قانون مدار دانست که به کمک قوانین مطرح در آن می توان به وضعیت دلخواه و مطلوب اقتصادی رسید. این کتاب برای نخستین بار در سال ۱۹۲۶ میلادی به صورت جزوه با عنوان مدیریت مالی منتشر شد. بعد از آن در سال ۱۹۲۷ در قالب کتاب تدوین شد و به فروش رسید.

کتاب ثروتمندترین مرد بابل با بیانی داستانی در این تلاش است که مسائل و مشکلات مالی را که در تک تک زندگی ها مطرح است را برطرف نماید و علاوه بر آن مخاطبان خود را برای کسب حداکثری ثروت سوق دهد. بسیاری از مخاطبان کتاب پرطرفدار ثروتمندترین مرد بابل با خواندن این کتاب توانسته اند به با طی کردن راه هایی ساده به ثروت عظیمی دست یابند.

در این مقاله بعد از بیان نکات کلی و فضای حاکم بر کتاب ثروتمندترین مرد بابل تلاش می شود نقدی که جامع نکات مثبت و منفی کتاب هست بیان گردد تا شما مخاطب گرامی با اطلاعاتی کامل وخیالی آسوده بتوانید از این کتاب در جهت راهگشایی در امور اقتصادی خود بهره ببرید.

بیان فضای حاکم بر کتاب ثروتمندترین مرد بابل

این کتاب در قالب چندین داستان مختلف که هر کدام حکایتی واقعی است بیان شده است. به کمک داستان های پرمحتوای کتاب و اندک تاملی به راحتی می توان به کمک روش هایی ساده و بی دردسر به نهایت مطلوب اقتصادی رسید و از آن لذت برد. نکات بیان شده در کتاب ثروتمندترین مرد بابل مختص بابل و یا به عبارتی دهه ۱۹۲۰ نیست؛ بلکه نکات کلیدی هست که در همه دوران می توان به کمک آنها به ثروت رسید و از آن برای موفقیت خود کمک گرفت. روش های به دست آوردن و پس انداز و افزایش ثروت که در این کتاب بیان می شود، روش هایی علمی بوده و هدف نویسنده افزایش دانش در راستای درک اوضاع اقتصادی است. بینش صحیحی که به کمک آن بدون خیال بافی می توان به تمام خواسته های خود رسید.

معرفی و نقد کتاب ثروتمندترین مرد بابل

مراحل اصلی ثروتمند شدن مطابق کتاب ثروتمندترین مرد بابل

در کتاب ثروتمندترین مرد بابل از چندین مرحله به عنوان مراحل اصلی برای کسب و نگهداری ثروت سخن گفته شده است که به ترتیب شامل موارد زیر است:

۱- پس انداز کنید

از هر ده سکه ای که به دست می آورید، تنها یک سکه از آن ها را پس انداز کنید. این اصل، اصلی ساده است و نیاز به توضیح ندارد. چرا که مصداق بارز ضرب المثل «قظره قطره جمع گردد واگهی دریا شود» است. با پس انداز یک دهم از درآمد در آینده ای نه چندان دور شاهد افزایش چشم گیر سرمایه خود خواهید بود.

۲- برنامه ریزی مالی داشته باشید

دومین اصل کتاب ثروتمندترین مرد بابل در خصوص برنامه ریزی است. به این توضیح که همه افراد بهتر است لیستی از مخارج و نیازها و موجودی خود تهیه نمایند و مطابق آن نیازهای خود را برطرف نمایند. تهیه لیست مذکور در واقع سدی در مقابل هزینه های اضافی است.

۳- سرمایه گذاری کنید

سکه هایی که پس انداز کرده اید را به صورت راکد باقی نگذارید و از آنها در راستای تولید ثروت کمک بگیرید. زیرا یکی از راه های افزایش سرمایه، سرمایه گذاری است.

۴- از سرمایه خود محافظت کنید

چهارمین اصل کسب ثروت در کتاب پرطرفدار ثروتمندترین مرد بابل محافظت از سرمایه در برابر خطرات احتمالی است. خطراتی که به موجب آنها نه تنها سرمایه ای حاصل نمی شود، بلکه ممکن است حتی پس انداز اولیه نیز از بین برود.

۵- در بازار املاک سرمایه گذاری کنید

یکی دیگر از راهکارهای افزایش سرمایه در کتاب ثروتمندترین مرد بابل، سرمایه گذاری در زمینه املاک است. با سرمایه گذاری در این زمینه به راحتی می توان سرمایه اندک خود را افزایش داد.

معرفی و نقد کتاب ثروتمندترین مرد بابل

۶- بیمه کنید

بیمه کردن از دیگر اصول مهم در افزایش سرمایه دانسته شده است. با بیمه نمودن خود و خانواده در واقع آینده ی زندگی خود را تضمین نمود اید.

۷- دانش خود را افزایش دهید

آخرین اصل افزایش ثروت که در کتاب مذکور بیان شده است افزایش دانش و پرورش توانایی هاست. با افزایش دانش در واقع زمینه ی کسب ثروت در تمام شرایط فراهم می آید.

نقد کتاب ثروتمندترین مرد بابل

اگر در خصوص نقد کتاب پرطرفدار ثروتمندترین مرد بابل بخواهیم سخن بگوییم، این کتاب پر است از نکات مثبت و منفی که هر کدام در جای خود نیازمند تفکری عمیق است. تفکری که در سایه ی آن می توان به نحو بهتری از کتاب استفاده کرد و به آینده اقتصادی مطلوب اندیشید. نقد کتاب ثروتمند ترین مرد بابل را در دو عنوان نکات مثبت و منفی کتاب تقدیم شما مخاطبان گرامی می کنیم.

نکات مثبت کتاب ثروتمند ترین مرد بابل

۱- در مباحث ابتدایی کتاب از شهری سخن گفته شده است که دارای ثروت کلان بنظر می رسد. بدین توضیح که با بحث از ثروت کلان در مورد بابل ممکن است این تصور ایجاد شود که بابل در منطقه خوب طبیعی قرار گرفته و خزائن طلا و جواهرات بسیار دارد. در حالی که این گونه نیست و این شهر در حوالی فرات و در یک دره ی لم یزرع ساخته شده، به نحوی که حتی بارش کافی برای کشاورزی هم نداشته است.

بابل مثالی برجسته از دستاوردهای بشری می باشد که با استفاده از منابع صرف انسانی شکل گرفته است. همه منابعی که این شهر را گسترس داده اند توسط بشر توسعه یافته اند و به عبارتی تمای غنای این تمدن حاصل دست رنج بشر است. بیان این نکته در خصوص بابل بیانگر این است که رسیدن به وضعیت ایده آل نیازمند داشتن شرایط ایده آل نیست. بلکه برای رسیدن به خواسته ها گام اول اراده است.

۲- از دیگر نکات مثبت کتاب ثروتمندترین مرد بابل این است که پول را وسیله ای برای خدمت به افراد معرفی می کند. نویسنده معتقد است که انسان باید ابزاری برای به دست آوردن ثروت داشته باشد، نه این که خود به ابزاری برای کسب ثروت تبدیل شود.

۳- مطالعه کتاب ثروتمندترین مرد بابل می تواند در بازه های زمانی مختلف راهکارهای مطمئنی برای کسب ثروت داشته باشد. راهکارهایی که در هر شرایطی می تواند مفید باشد.

معرفی و نقد کتاب ثروتمندترین مرد بابل

۴- در کتاب ثروتمند ترین مرد بابل بیان شده است که «وقت تنها دارایی است که برای تمام انسان ها به صورت یکسان تقسیم شده است». با تقویت چنین تفکری سعی در بهره گیری افراد از تجربه های افراد ثروتمند شده است. تقویت این تفکر صحیح یکی از نکات مثبت کتاب مذکور است.

نکات منفی کتاب ثروتمندترین مرد بابل

۱- رویکرد کلی کتاب بیان داستان هایی از ثروتمندترین مردان بابل است که در پس تجربه آنها می توان به ثروت رسید. در این کتاب به استفاده از تجربه ی افراد تاکید فراوان شده و به همین سبب قدرت ریسک افراد پایین آورده می شود. در حالی که یکی از راه های افزایش ثروت در دنیای امروز قدرت ریسک کردن است. البته منظور ریسک حساب شده است که به نتیجه برسد.

به عقیده ی «مارک زاکر برگ»  مالک فیس بوک  که وی  جزء ثروتمندان در جهان کنونی است، در دنیای امروز ریسک نکردن خود نوعی ریسک است.

۲- یکی از نکات منفی کتاب ثروتمندترین مرد بابل این است که کتاب مذکور پاسخ گوی شرایط فعلی اقتصادی نیست. در جامعه ی فعلی امروز که روز به روز در آن از ارزش پول کاسته می شود چگونه می توان یک دهم درآمد را پس انداز نمود و مهم تر از آن مدت زمانی که لازم است صبر نمود تا پس انداز به حدی برسد که بتوان آن را از حالت رکود خارج کرد با توجه به تورم فعلی جامعه بسیار طولانی است.

۳- در دنیای امروز به صرف پس انداز و تجربه ثروت حاصل نمی شود. زیرا بسیاری از افراد موفق و ثروتمند کنونی افرادی بوده اند که با یک ایده خلاق به ثروت بی شمار رسیده اند بدون این که پس اندازی داشته باشند. یکی از افراد موفقی که با یک ایده (استارت آپ) به ثروت بی شمار رسیده است «جف بیزوس» است. او موسس آمازون که بزرگترین  فروشگاه اینترنتی دنیا است می باشد. از این گونه افراد موفق در دنیای امروزی کم نداریم و تا دلتان بخواهد می توان آنها را برشمرد.

نکات بیان شده در خصوص کتاب ثروتمندترین مرد بابل نکاتی جامع در خصوص محتوای کتاب و موارد مثبت و منفی این کتاب است. نقد کتاب حاوی دیدگاه مخاطبان کتاب است که هر کدام در جای خود دارای ارزش بوده و می تواند مثمر ثمر واقع گردد. امیدواریم مطالب بیان شده بتواند دیدگاه واقع بینانه ای در شما ایجاد کند و  پاسخ گوی نیاز شما در خصوص مراجعه به کتاب ثروتمندترین مرد بابل باشد و بتوانید با مطالعه آن به تمام اهداف رویایی خود در زمینه ی موفقیت در امور اقتصادی دست یابید.

داگویل: نابودی جامعه توسط جامعه (نقد و بررسی فیلم داگویل)

داگویل: نابودی جامعه توسط جامعه (نقد و بررسی فیلم داگویل)

داگویل محصول سال ۲۰۰۳ است که توسط لارس فون تریر ساخته شده است. محتوای فیلم داگویل استعاره ای از شرایط کلی انسان و نقد آن است. فیلمبردار دانمارکی لارس فون تریر از فیلم Dogma به سراغ فیلم Dogville رفته است. این اثر کارگردان، یک تمثیل سیاسی سه ساعته است که باعث بحث و جدال در سطح جهان شده است.

صحنه های فیلم عبارتند از یک سناریو از برتولت برشت، درج موسیقی متن فیلم که تنها چند لحظه روایت را برجسته می کند، یک کارکرد نمایشی از چراغ ها و خطوط، تقریباً یک انتزاع زمانی و جغرافیایی و امضای منحصر به فرد کارگردان، است.

داگویل بخشی از یک سه گانه (ایالات متحده، سرزمین فرصت ها) به همراه مندرلی و وینگستون است که هدف آن نقد جامعه بورژوازی کوچک و سرمایه داری آمریکا است که (به لطف انتزاع منظره آن) به محکومیت کل جهان اتفاقی تبدیل می شود. از این منظر، نیکول کیدمن با چهره ای مانند فرشته، موهای بلوند و چشمان نافذ و روشن به صورت نمادین بره قربانی سرمایه داری می شود. کیدمن نقش گریس را بازی می کند. زنی که پناهگاه بعضی از افراد گانگستر در داگویل، دهکده کوچک واقع در کوه های راکی را ​​پیدا می کند.

جمعیت داگویل فقط شامل ۱۵ بزرگسال، چهار فرزند و یک سگ است، تام نویسنده جوانی است که با گریس وارد رابطه خواهد شد.

این یک جهان بسته است، جایی که هرکسی وظیفه دقیقی برای ادامه دادن جامعه دارد. فون تریر تصمیم دارد شهر را به طور مصنوعی بازسازی کند و آن را به عنوان صحنه ای از یک تئاتر نشان می دهد که یک استعاره واقعی از کل جامعه است.

داگویل در یک صحنه با خطوط گچی بر روی زمین که نمایانگر شهر است و تنها مبلمان ابتدایی دارد نشان داده می شود. این فیلم بر روی تحریک استقلال، حریم خصوصی، کم نظری و سوء ظن ساکنان یک شهر متمرکز شده است. و اینکه چگونه آنها ابتدا توسط زنان جوان متفکر و زیبا، اما نیازمند که خود را صرف کمک از طریق بچه داری و باغبانی می کنند، جذب می شوند.

شهروندان این شهر ادعای توانایی پذیرش، شادی و احترام به دیگران را نشان می دهند. اما هنگامی که اطلاعات بیشتری در مورد رابطه گریس با دنیای خارج کسب می کنند و به او نیاز پیدا می کنند به وحشی گری و آسیب زدن روی می آورند. در این فیلم زن جوانی است که وقتی به او بدی می شود، می بخشد و می گذرد چرا که بخشش برای او با ارزش است.

حرکات دوربین در داگویل کم است. چرا که کارگردان می خواهد که ما از دید یک دانای کل نظاره گر ماجرا باشیم. انتظار می رود در این سناریو بسیار واضح و روشن از فیلمبرداری با چند حرکت دوربین قدردانی کنیم. فیلم برداری به صورت دستی موجب می شود ما احساس کنیم که در صحنه حضور داریم و شاهد واقعیت ماجرا هستیم.

توصیف آنچه رخ خواهد داد

با این وجود، همان طور که گفتیم این فیلم کاملا از نمایشنامه برشت تاثیر گرفته است. او نه تنها در سناریو حضور دارد، بلکه بیشتر در تقسیم فیلم در نه فصل و یک پیش نویس است که همگی با توصیف آنچه در این قسمت رخ خواهد داد معرفی شده است. به این ترتیب کارگردان اجازه نمی دهد تماشاگر با احساسات خود درگیر شود و با این احساس عاشقانه به تماشای فیلم بنشیند.

توصیف آنچه به زودی اتفاق خواهد افتاد، موجب می شود عقل و اندیشه احساسات را به دست گیرند و تماشاگر بتواند درباره آنچه می بیند به صورت انتقادی تفکر کند.

هر فصل داستان خاص خود را دارد و با فرض یک ارزش فکری جهانی، روایت خطی بر اساس رابطه علت و معلولی پیش می رود. در طول سه ساعت مدت زمان داگویل، لارس فون تریر واقعاً تماشاگر را به چالش می کشد.: او اثر غافلگیرانه ای ارائه نمی دهد. در نتیجه شناسایی ساده شخصیت های اصلی را برای مخاطب امکان پذیر نمی کند.

داگویل: نابودی جامعه توسط جامعه (نقد و بررسی فیلم داگویل)

کیدمن با استعداد، با خونسردی واکنش نشان می دهد. او در مقابل ظلم کاری نمی کند. چرا که باور دارد حقیقت جامعه این است. افراد جامعه قدرت تغییر ندارند و از گرفتاری داگویل رنج می برند. در ابتدا، جامعه تمایلی به قبول یک عنصر خارجی ندارد، اما آن ها در نهایت شرایط پیشنهادی توسط تام را می پذیرند.

در هفته بعد گریس به ساکنان شهر کمک می کند. در پایان آن شهروندان رأی می دهند و تصمیم می گیرند که آیا به او اجازه ماندن بدهند یا خیر. گریس با اشتیاق به همه کمک می کند.

همه به آرامی، با کار های او متقاعد می شوند، حتی چاک (که در گذشته از یک شهر بزرگ به داگویل منتقل شده بود، و فردی که خود را در گریس می دید). بنابراین، با معرفی مطلوبی از زن در جامعه این شهر به گریس رأی می دهد و در طی این صحنه ها اعلام عشق بین گریس و تام احساس می شود. با این وجود، آرامش بی نظیر جامعه از طریق اعلامیه های پلیس مختل می شود که اعلام می کند گریس ناپدید شده است، و او را دزدیده اند.

استفاده ابزاری از غریبه

در اینجا، در دیدگاه انتقادی فون تریر، غریبه به منبع خوبی تبدیل می شود تا زمانی که از آن سوء استفاده نشود. احساسات و ترس تنها بهانه های ریاکاری در تلاش برای توجیه سودگرایی بورژوازی هستند. دفاع از قلمرو، لهجه ای که به ریشه های افراد تعلق دارد، ترغیب افراد یک ملت به داشتن چیزی مشترک، تنها ابزاری برای تحقق منافع شخصی خود هستند.

با این وجود، غریبه ای که به ملت تعلق ندارد، فایده اجتماعی خود را تنها به واسطه اینکه یک وسیله است دارد.

در سرمایه داری، افراد حضور دیگران در اطراف خود را نمی بینند. بلکه فقط کالاهایی را که می توانند (باید) مورد استفاده قرار گیرند را حس می کنند.

داگویل: نابودی جامعه توسط جامعه (نقد و بررسی فیلم داگویل)

سوء استفاده جنسی از نقش زن

اما گریس نه تنها غریبه است، بلکه زن نیز هست و این عنصری است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد. کیدمن به دلیل زیبایی خود مورد احترام است. او مورد سو استفاده قرار می گیرد. دورادور دوستش دارند، اما مورد سوء استفاده قرار می گیرد. به این معنا که یک صحنه نمایانگر تجاوز به گریس توسط چاک است.

این صحنه در خانه اتفاق می افتد و به همین دلیل پشت درهای بسته اما از آنجا که دیوارهای خانه ها در صحنه تصور شده توسط کارگردان فقط از خطوط ترسیم شده روی زمین تشکیل شده است، تماشاگر واقعیت ناامید کننده تجاوز را مشاهده می کند که در جلوی چشم همه ساکنان داگویل اتفاق می افتد، اما آنها چیزی نمی بینند و هشدار نمی دهند.

این قطعاً یک استعاره قوی و قدرتمند از نگرش جامعه در مقابل خشونت های صورت گرفته بر نقش زن است. این مشکل واضح و آشکار است و توسط همه افراد شهر دیده می شود، اما هیچ کس برای تغییر این وضعیت اقدامی نمی کند و چیزی نمی گوید.

گریس سپس به عنوان یک شی، یک برده واقعی جامعه داگویل، تا پایان فیلم یا تا زمان ورود گانگسترها (همان چیزی که شخص قهرمان در فصل اول فیلم از آن فرار کرده است) باقی می ماند.

فرصت هایی برای تغییر

در اینجا ما پیچیدگی پلاتو قدرتمندی را داریم: رئیس گانگسترها در واقع پدر گریس است. در صحنه ای که در اتومبیل با او صحبت می کند، رئیس گانگستر ها دختر خود را به خاطر استکبار خود سرزنش می کند.

توجیه اعمال شیطانی دیگران در هر لحظه، فقط خودرایی است، زیرا او فکر می کند که سایر انسانها قادر به رعایت موازین عالی اخلاقی که به خود تحمیل می کنند نیستند.

گریس در ابتدا نمی خواهد به زندگی گذشته خود بازگردد، اما بعد به داگویل (استعاره جامعه) نگاه می کند و متوجه خود خواهی خودش می شود. او متوجه می شود که جامعه به هیچ وجه قابل توجیه نیست. او متوجه می شود که جامعه همیشه فرصت هایی برای پس گرفتن خودش داشته و خواهد داشت. فرصت هایی که به هرحال به طور غم انگیزی هدر می روند.

و پس از آن، صحنه ی نمایش کوچک و نمادین در آتش است. جهان در آتش است و خرده بورژوازی با آن از بین می رود. این سقوط کامل سرمایه داری است.

در پایان کار فون تریر به قتل عام ناراحت کننده و تمثیلی ساکنین داگویل ختم می شود.

قدرت جامعه را قتل عام می کند، اما در حقیقت این خود جامعه بود که باعث قتل عام خود شد.