کارگاه های روانشناسی چرا مهمند و برای چه کسانی مناسب هستند؟

اگر بخواهید درباره روانشناسی انسان اطلاعات بیشتری به دست آورید یا آن که از لحاظ سلامت ذهنی به سطح مطلوب برسید، یکی از بهترین راهکارهایی که برای دست یابی به اهداف یاد شده در کوتاه مدت می توانید روی آن حساب کنید، شرکت در کارگاه های روانشناسی است (یا اگر این گونه کارگاه ها را در دسترس خود نداشته باشید، می توانید با مطالعه روند کارگاه های گذشته اطلاعات ارزشمندی به دست آورید). پیش از هر چیز بهتر است تعریفی کلی از کارگاه های روانشناسی ارائه شود تا درک بهتری از روند کاری آن ها به دست آورید. با ما همراه باشید.

فهرست عناوین این مطلب:

تعریف و کاربرد کارگاه های روانشناسی

کارگاه های روانشناسی عموما به دوره های آموزشی کوتاهی گفته می شود که هدف از برگزاری آن ها توسعه مهارتی به خصوص یا کسب اطلاعات بیشتر درباره مفهومی مشخص است.

کارگاه های روانشناسی برگزار شده در رابطه با سلامت ذهنی غالبا غیر رسمی هستند (افراد یا نهادهای غیر دولتی و خصوصی اقدام به راه اندازی آن می کنند) و روند پیش رفتن کارگاه ها به گونه ای است که تمامی افراد شرکت کننده در آن در ارتباط متقابل با یکدیگر قرار می گیرند: به این معنا که مربیان و دیگر شرکت کنندگان حاضر در کارگاه در گفتگوهای مختلف با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند، مطالبی را ارائه می کنند و با فعالیت هایی از این قبیل، سعی می کنند تا با همراهی یکدیگر با ایده ها و تکنیک های جدیدی آشنا شوند. از دیگر ویژگی های این کارگاه ها می توان به خودمختار بودن آن ها و محدود بودنشان از لحاظ زمانی اشاره کرد. دوره های آموزشی برگزار شده در دانشگاه ها و سطوح آکادمیک، معمولا به ماه ها زمان نیاز خواهند داشت و این در حالی است که برگزاری و اتمام کارگاه های روانشناسی معمولی به زمانی بین یک ساعت تا چند روزه احتیاج خواهد داشت و از این حیث برای تمامی افراد شرکت کننده در آن بسیار کاربردی خواهد بود (از جمله این افراد می توان به درمانگران، روانشناسان، مددکاران اجتماعی و عموم مردم جامعه اشاره کرد). مزیت دیگر کارگاه های روانشناسی این است که تمامی اطلاعات در همان طول برگزاری جلسه ارائه می شود و با این اوصاف دیگر به کار در خانه و مطالعه اضافی نیازی نخواهد بود .

برای برگزاری کارگاه های روانشناسی به تعدادی معمولا مشخص از افراد نیاز است که عبارتند از:

  • گروهی نسبتا کوچک (گروه های شش تا پانزده نفره) متشکل از عموم مردم جامعه،
  • تعدادی از افراد که به عنوان تیم و یا در زمینه های مرتبط با یکدیگر فعالیت و تحقیق می کنند،
  • و در نهایت تعدادی از افراد که به مبحث مطرح شده در کارگاه های روانشناسی علاقه داشته باشند و در آن زمینه تجربه داشته باشند.

کارگاه های روانشناسی برای چه کسانی مناسب است؟

کارگاه های روانشناسی بیش از هر کس دیگری برای آن دسته از افراد شاغلی مناسب است که بیشتر ساعات روز خود درگیر کار هستند و معمولا همین دسته از افراد هستند که سبب برگزاری و پیشبرد فعالیت کارگاه ها می شوند. تعداد نسبتا محدود افرادی که در این کارگاه ها شرکت می کنند هم باعث می شود تا هر شرکت کننده امکان شنیده شدن توسط دیگران را داشته باشد و در زمان کوتاهی به پاسخ دلخواه برای سؤالات خود برسد.

نکته دیگر این که برگزاری کارگاه های روانشناسی علاوه بر مردم عادی برای روانشناس های تازه کار هم می تواند بسیار نتیجه بخش باشد و این افراد می توانند با شرکت در کارگاه ها تجربه بسیار ارزشمندی در حوزه کاری خود پیدا کنند و با مسائل و مشکلات روحی و عاطفی عده ای از مردم آشنا شوند. در بسیاری از موارد مشاهده شده است که درمانگران شرکت کننده در این کارگاه ها پس از اتمام دوره کارگاه و مشاهده نتایج به مزیت های کارهای جمعی پی برده و در آینده کاری خود از این ویژگی بهره گرفته اند.

مزیت کارگاه های روانشناسی

به طور کلی اگر قصد فعالیت در حوزه روان درمانگری را داشته باشید، شرکت در کارگاه های روانشناسی سه مزیت عمده برایتان به همراه خواهد داشت که عبارتند از:

  • درک بهتر این موضوع که چگونه می توان مفهومی تازه را به دیگران آموزش داد،
  • امکان مورد سنجش قرار دادن نتایج مطالعات و تحقیق های دوران تحصیل بر مردمی که داوطلبانه اقدام به شرکت در کارگاه کرده اند،
  • پیدا کردن درک بهتری از چگونگی توضیح دادن اختلالات و مسائل ذهنی برای عموم مردم.

در ادامه مقاله اطلاعاتی جامع درباره برخی کارگاه های روانشناسی برگزار شده در اختیارتان قرار خواهیم داد تا درک بهتری از هدفی که این گونه کارگاه ها دنبال می کند پیدا کنید.

نمونه هایی از کارگاه های روانشناسی برگزار شده در نقاط مختلف جهان

۱- کارگاه درمان متمرکز بر هیجان، محل برگزاری: سنگاپور

با توجه به مباحث مطرح شده در این شیوه درمانی، هیجانات به طور کلی این ویژگی بالقوه را دارند که قابل تطبیق هستند و در صورتی که به کار گرفته شده و فعال شوند، می توانند به فرد کمک کنند تا تغییر کند. رویکرد در این روش درمانی بر اساس این عقیده است که هیجان، در معنا و مفهوم اساسی خود، سیستمی است قابل تطبیق و درونی که با گسترده شدن به مرور زمان به انسان در جهت بقا و پیشرفت کمک کرده است.

برای نمونه هدف از برگزاری این کارگاه روانشناسی این بوده است که شرکت کنندگان در آن بتوانند با کارایی بیشتری هیجانات خود را بشناسند و نیز قادر به مدیریت و تغییر هیجانات به شکل دلخواه باشند. در نتیجه این شناخت و توانایی شرکت کنندگان قادر خواهند بود تا درک بهتری از معنا و اطلاعات مهم راجع به خود و جهان اطرافشان که با هیجانات مرتبط هستند پیدا کنند و در کنار آن بتوانند با استفاده از این اطلاعات زندگی به مراتب بهتری را تجربه کنند.

برای هر یک از کارگاه های روانشناسی، پیش از آن که شروع به فعالیت کنند، محتوایی در نظر گرفته می شود که افراد با استفاده از آن قادر خواهند بود بسته به نیازهای خود هر یک از این کارگاه ها را که صلاح می دانند، انتخاب کنند. برای نمونه از جمله محتوای ارائه شده پیش از شروع کارگاه یاد شده در سنگاپور می توان به این موارد اشاره کرد: شناخت و به کارگیری هیجانات، تمرکز بر هیجانات، شناخت هیجانات تحریک کننده، مکالمه های دو نفره، دسترسی به هیجانات قابل تطبیق و شناخت و طرحواره های ناسازگار ابتدائی و … . در نهایت هم می توان اطلاعاتی درباره شخص یا اشخاصی مشاهده کرد که وظیفه راه اندازی و هدایت این کارگاه ها را به عهده می گیرند. در این کارگاه برگزار شده در سنگاپور برای نمونه پروفسرو جیان واتسون این وظیفه را به عهده داشته است.

۲-  کارگاه علم و هنر رهبری دکتر پائول براون، محل برگزاری: هنگ کنگ

این مورد یکی دیگر از کارگاه های روانشناسی است که طبق اطلاعات منتشر شده از آن، برنامه ای نه ماهه بوده است و افراد شرکت کننده در آن مدیران و صاحبان مشاغلی بوده اند. هدف از برگزاری این کارگاه این بود که اطلاعات جامعی درباره چگونگی تأثیر مغز بر عملکرد انسان در حین هدایت و رهبری دیگران مطرح شود. این اطلاعات با توجه به مطالعات انجام گرفته در علم عصب شناسی کاربردی به دست آمده بود.

با توجه به همین اطلاعات، شرکت کنندگان در آن پس از پایان دوره نه ماهه به دو نتیجه مهم دسترسی پیدا می کردند که عبارت بودند از:

  1. درک بهتر چگونگی عملکرد مغز و طرز کار مکانیسم های شناختی و هیجانی آن برای کنترل رفتار فرد.
  2. استفاده از اطلاعات یاد شده در مورد اول برای هدایت و رهبری کارکنان و زیردستان.

از جمله محتوای ارائه شده در این کارگاه برگزار شده در هنگ کنگ می توان به این موارد اشاره کرد: مغز و چگونگی عملکرد آن (البته آن چه بشر از عملکرد مغز می داند و فکر می کند که درست است)، ذهن انسان و چگونگی عملکرد آن، هیجان به عنوان علت اصلی تمامی فعالیت ها و … . پیشتر از این هم عنوان شد که دکتر پائول براون وظیفه هدایت و کنترل این کارگاه روانشناسی را به عهده داشته است.

  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

مطالب اخیر

نظریه “هوش سلامت”

سازمان جهانی بهداشت[1] (WHO) سلامتی را نه فقط به معنای عدم وجود بیماری یا ناتوانی…

5 ماه پیش

آزمون سنجش افسردگی بک (Beck) ویرایش اول

از بین تست‌ها و پرسشنامه‌هایی که برای سنجش افسردگی تهیه شده است، پرسشنامه‌ی افسردگی بک…

8 ماه پیش

آزمون سنجش افسردگی بک ویرایش دوم

از بین تست‌ها و پرسشنامه‌هایی که برای سنجش افسردگی تهیه شده است، پرسشنامه‌ی افسردگی بک…

8 ماه پیش

آزمون استعدادیابی و رغبت سنج هالند

برای موفقیت خود و معرفی خود به دیگران نیاز دارید که خود را بهتر بشناسید.…

8 ماه پیش

آزمون شخصیت NEO (فرم بلند)

یکی از مهمترین مسائل در زندگی ما این است که بتوانیم روابط مثبت و طولانی…

9 ماه پیش

آزمون دلبستگی بزرگسالان

یکی از مهمترین مسائل در زندگی ما این است که بتوانیم روابط مثبت و طولانی…

11 ماه پیش