معرفی کتاب زندگی خود را طراحی کنید

فهرست عناوین این مطلب:

معرفی کتاب زندگی خود را طراحی کنید

زندگی خود را طراحی کنید نام یکی از کتاب های پرطرفدار و پرفروش سال ۲۰۱۶ در آمریکا است. کتابی جذاب که خواندن آن می تواند تاثیر مثبتی در زندگی خواننده ایجاد کند و با سعی برای ایجاد تغییر، به موفقیت شغلی و رشد مهارت های زندگی شخصی و اجتماعی شما می انجامد. کتاب زندگی خود را طراحی کنید توسط «بیل بورنت» و « دیوید ایوانس» تالیف شده و «رضا جمشیدی صفا» آن را به زبان فارسی ترجمه کرده است. یکی از دلایل پرفروش بودن کتاب زندگی خود را طراحی کنید این است که نویسندگان آن جزو افرادی بودند که دوره های پرمخاطب طراحی زندگی را در دانشگاه استنفورد برگزار می کردند. همچنین این افراد موفق به تاسیس لابراتور طراحی زندگی در استنفورد شدنده اند.
کتاب مذکور در یازده فصل تدوین شده است. با خواندن تک تک بخش های آن به راحتی می توانید به باورهای غلط موجود درباره نقش انسان در طراحی سرنوشت اشراف پیدا کنید و راه حل های متناسب و ساده برای اصلاح رفتار اشتباه بیابید.
انتخاب واژه «طراحی» در عنوان کتاب کاملا هوشیارانه صورت گرفته و هدف به باور رساندن تفکر طراحی زندگی مطلوب است. بعد از آشنایی مختصر در خصوص کتاب پرکاربرد زندگی خود را طراحی کنید، توضیحاتی در خصوص فصل های آن بیان می کنیم تا شناخت کاملی از آن بدست آورید و با انگیزه در جست و جوی مطالعه کامل آن برآیید.

فصل اول

فصل اول کتاب زندگی خود را طراحی کنید با این عنوان شروع می شود: « از جایی که هستید شروع کنید». در این فصل تلاش نویسندگان برآن بوده که به مخاطب بیاموزند قبل از هر اقدامی در خصوص مشکلات موجود، لازم است که آنها را به درستی تبیین کنید. چرا که قبل از شناخت کامل مشکل و علل بروز آن، چاره جویی برای حل کردن آن امری بعید است. بعد از بررسی هر سختی می توان با راه حل متناسب در صدد حل آن برآییم. برای مثال هرگز نمی توان مساله ازدواج را در دفتر کار و یا بیکاری را با رژیم غذایی حل کرد.
البته در زندگی همه ی افراد ممکن است مشکلی ایجاد شود که حل آن به طور کلی غیر ممکن باشد در چنین حالتی، چاره کار، زندگی کردن و کنار آمدن با آن است. در حالت کلی دو نوع مشکل وجود دارد. دسته ی اول کاملا غیرقابل کنترل اند و دسته ی دوم مشکلاتی هستند که قابل حل هستند. در کتاب زندگی خود را طراحی کنید گفته شده است که برای شروع کردن از جایی که هستیم باید زندگی خود را به حوزه های مختلف تقسیم بندی کنیم. حوزه هایی هم چون سلامت، کار، بازی، عشق و … . تا زمانی که افراد قدرتی برای درک کار در زندگی نداشته باشند، نمی توانند جایگاه آن را طراحی کنند. یکی از باورهای غلطی که در این فصل به آن اشاره شده این است که «اکنون باید بدانم به کجا می روم». در حالی که طرز صحیح این باور به این نحو است« تا زمانی که ندانید کجا هستید، نمی توانید بفهمید قرار است به کجا بروید».

فصل دوم

معرفی کتاب زندگی خود را طراحی کنید

«ساخت جهت یاب» عنوان دومین فصل از کتاب زندگی خود را طراحی کنید می باشد. در این فصل به مخاطب آموزش داده می شود که بعد از سپری کردن مرحله ی اول، راه رسیدن به هدف خود را به طور دقیق جهت یابی کند. این فصل این مفهوم را آموزش می دهد که معنای آنچه را می خواهد بدست آورد را به درستی بداند و در راستای آن تلاش کند. باور غلط موجود در این بحث این است که «باید بدانیم به کجا می روم». تغییر نگرش و اصلاح باور غلط نیز این است که « من همیشه نمی دانم دارم به کجا می روم، اما همیشه می توانم بدانم که آیا دارم در جهت درست پیش می روم؟».

فصل سوم

فصل سوم کتاب زندگی خود را طراحی کنید با عنوان «راه یابی» نوشته شده است. باور غلطی که در این فصل بررسی می شود این است: «کار قرار نیست لذت بخش باشد، به همین دلیل است که به آن کار می گویند». این نگرش باید به این صورت تغییر کند که: «لذت، راهنمایی برای یافتن کار مناسب شماست». در زندگی مقصد مشخصی وجود ندارد که بتوانید با GPS به سمت آن بروید و جهت ها را یکی پس از دیگری طی کنید. بلکه با سرنخ هایی که در پیش رو دارید به عنوان بهترین ابزار و راهنما، می توانید پیش بروید.

فصل چهارم

در فصل چهارم کتاب زندگی خود را طراحی کنید نحوه ی رهایی از مشکلات بیان شده است. انسان ها وقتی به مشکلی برمی خورند تفکر غالبشان این است که «من گیر افتاده ام». در حالی که این نگرش کاملا غلط است و نیاز به اصلاح دارد. و تغییر این باور اشتباه به این صورت بیان شده که معتقد شویم «من هرگز گیر نمی‌افتم چون همیشه می توانم کلی ایده و نقشه بسازم». البته یافتن ایده منحصر در یک ایده نیست بلکه می توان راه حل های زیادی را طراحی نمود.

فصل پنجم

مطالبی درباره «طراحی زندگی های متعدد» در فصل پنجم کتاب بیان شده است. افراد باید به این باور برسند که زندگی فعلی آنها تنها یکی از زندگی های بی شماری است که می توانند داشته باشند. فکر کردن به این که کدام نوع زندگی بهتر است احماقه می باشد زیرا مانند این است که بپرسیم دست بهتر است یا پا. با خواندن این فصل افراد به این تفکر خواهند رسید که چندین زندگی و برنامه ریزی عالی برای من امکان دارد و اختیار با من است که کدامیک را انتخاب کنم و گام هایم را متناسب برای رسیدن و یا ساختن آن بردارم.

معرفی کتاب زندگی خود را طراحی کنید

فصل ششم

در فصل ششم کتاب زندگی خود را طراحی کنید تلاش می شود تا از هدفی که در جست و جوی آن هستیم یک نمونه آزمایشی بسازیم. امکان ساخت نمونه آزمایشی از تمام چیزها وجود دارد و بعد از ساخت می توانیم به سوالاتی که در خصوص آن در ذهن داریم پاسخ بدهیم و حتی گزینه های جایگزین آن را نیز پیدا کنیم.

فصل هفتم

«چگونه بیکار می مانیم» عنوان فصل هفتم کتاب زندگی خود را طراحی کنید می باشد. در این فصل توضیحاتی در خصوص یافتن شغل خوب بیان و نکاتی نیز در خصوص رزومه مطرح شده است. باور غلط مطرح شده در این فصل این است که «شما برای یافتن شغل خوب باید بر روی نیازهایتان تمرکز کنید». اما نحوه ی اصلاح شده این باور به این صورت است که «شما برای یافتن شغل باید بر روی نیاز مدیران استخدامی تمرکز کنید که میخواهند شخص مناسب را پیدا کنند».

فصل هشتم

در این فصل شما می توانید شغل رویایی خود را طراحی کنید. به این صورت که شما شغل مدنظر خود را از طریق فرآیند جستجوی فعالانه و همکاری با دیگران طراحی می کنید. در این راستا روی کمک دیگران نیز حساب کنید چرا که رایج ترین راه برای معرفی افراد به شبکه های حرفه ای این است که از طریق شبکه های خصوص معرفی شوند. پیش از آنکه استخدام شوید، در مسیر کاری که دوست دارید تلاش کنید و متوقف نشوید.

فصل نهم

در نهمین فصل کتاب جذاب زندگی خود را طراحی کنید به بحث «انتخاب شادی» پرداخته شده است. چراکه شادی افراد تا حد زیادی تابع چگونگی انتخاب هایشان است. باور اشتباهی که در این فصل بررسی می شود این است که «باید شاد بودن را درست انتخاب کنم» در حالی که نگرش صحیح به این نحو است که «انتخاب درست وجود ندارد، فقط خوب انتخاب کنید». همچنین می گوید: یک تعریف درست شادی یعنی رهایی از چیزهایی که به آنها نیاز ندارید.

فصل دهم

معرفی کتاب زندگی خود را طراحی کنید
عنوان فصل دهم کتاب زندگی خود را طراحی کنید «ایمنی از شکست » است. در این فصل گفته شده که شما هرگز شکست نمی خورید بلکه فقط پیش می روید و از تجربه های مختلفی که در پیش روی شما قرار می گیرد درس می آموزید. این تجربه ها هم می تواند شامل تجربه های منفی باشد و هم تجربه های مثبت. طراحی آزمایشی زندگی یک راه فوق العاده برای موفقیت سریع تر با استفاده از بررسی احتمال شکست های زندگی است.

فصل یازدهم

آخرین فصل کتاب فوق العاده زندگی خود را طراحی کنید با عنوان «ساختن یک تیم» تدوین شده است. باور اشتباهی که در این فصل بیان شده این است که «این زندگی من است و باید خودم آن را طراحی کنم». در حالی که این باور غلط را می توان به این نحو تغییر داد «شما با همکاری دیگران زندگی کرده و با همکاری دیگران زندگی خود را طراحی می کنید». اعضای تیم شما نیز شامل: حامیان، نزدیکان، بازیگران(همکاران) و … است. البته برای موفقیت در تیم باید قوانین خاصی را نیز طراحی کنید و خود را ملزم به اجرای آن قوانین نمایید.

مطالب گفته شده تقریبا خلاصه ای جامع در خصوص کتاب پرمحتوای زندگی خود را طراحی کنید است. خواندن کتاب و استفاده از نظرات دیگران کمک بسیار زیادی بر روند زندگی شخصی و اجتماعی افراد و موفقیت آنها دارد. با خواندن کتاب های مفید همچون کتاب مذکور می توان فراتر از دنیای موجود سیر کرد. طراحی زندگی مطلوب و رسیدن به خواسته های دلخواه گاهی نیازمند تلنگر کوچکی است. امیدوارم مطالب بیان شده در خصوص این کتاب بتواند به عنوان تلنگری کوچک زمینه طراحی مطلوب ترین زندگی ممکن را برای شما در پی داشته باشد.

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

پست قبلینوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

54 + = 60