چگونه کمال گرایی خود را کنترل کنیم؟ (چگونگی مدیریت کمال گرایی)

کمال گرایی ویژگی است که به صورت ذاتی در همه انسان ها وجود دارد. با این حال میزان آن با توجه به فاکتورهای مختلف، مانند تربیت خانوادگی، ویژگی های شخصیتی و… در افراد مختلف، متفاوت است.

کمال گرایی نیز مانند هر چیز دیگری اگر از خد متعادل آن فراتر رود، تبدیل به نوعی وسواس خواهد شد که می تواند باعث اذیت و حتی شکست فرد در کار و زندگی اش شود. اگر شما خواستار کمال گرایی هستید و جزء آن دسته از افرادید که می خواهید کار خود را با وسواس به نحو احسن انجام دهید، ممکن است هرگز آن کار را انجام ندهید.

کمال گرایی ممکن است در برخی موارد کمی ترسناک به نظر برسد. این امر می تواند شما را به سمت اقدامات جدی و اساسی سوق دهد یا شما را از انجام کارها باز دارد و شما را در انجام وظایف تان با ایجاد وسواس بیمار گونه فلج کند.

افرادی که با کمال گرایی درون خود مبارزه می کنند، به مشکلاتی دچار می شوند که معمولا از کنترل خارج است. در درون آنها ترس عمیقی از شکست نهفته است. در کنار کمال گرایی منطقی نوعی کمال گرایی منفی وجود دارد. افزاد مبتلا به این نوع از کمال گرایی، با هر کاری که مواجه می شوند ممکن است آن را ناقص انجام دهند یا کاملا بی نقص اما راه دیگری نیز است که این افراد ممکن است هرگز کار مورد نظر را شروع نکنند!

فهرست عناوین این مطلب:

چگونگی مدیریت کمال گرایی

در زیر چند نکته برای سمت و سو بخشیدن صحیح به تمایلات کمال گرایانه شما است:

پذیرفتن نتیجه

اگر فکر می کنید که نمی توانید کار خود را صد در صد درست انجام دهید، لیستی از بدترین حالت های ممکن تهیه کنید. آیا کار خود را از دست خواهید داد؟ آیا به شهرت شما ضربه ای وارد خواهد شد؟ این اتفاق خواهد افتاد؟ احتمالا نه. آیا پرداختن و فکر کردن شما به این پروژه باعث می شود که شما از کارهای مهم خود دور بمانید؟ کاملا، این سوال وسواس گونه می تواند برای شما فلج کننده باشد.

چگونه کمال گرایی خود را کنترل کنیم؟ (چگونگی مدیریت کمال گرایی)

دیدگاه خود را تغییر دهید

جنبه مثبت کمال گرایی این است شما دارای انگیزه و دقت در سطح بالا هستید که معمولا دیگر افراد فاقد آن هستند. ممکن است توجه بیش از حد شما به جزئیات باعث شود که از انجام کاری که به آن موظف هستید باز بمانید. می توانید برای خودتان این به نوعی دلسوزی کنید. متوجه باشید که کمال گرایی نه یک کلمه شرم آور است که موجب خجالت شما باشد، نه یک کلمه است که برتری شما را ثابت کند و موجب افتخار شما باشد.

ایستادگی در مقابل وسواس

کار آفرینان به ویژه افراد تازه کار بسیار تمایل دارند که محصولات یا خدمات خود را بر طبق تصوری که دارند به دیگران عرضه کنند. این نوع دید ممکن است باعث شود که این افراد راه صحیح را انتخاب کنند. با این حال ممکن است باعث ایجاد وسواس و دردسر نیز شود. باید متوجه باشید که دقیق بودن را با وسواس اشتباه نگیرید.

انرژی خود را تقسیم کنید

کاری ارزشمند است که شما آن را به شیوه صحیح انجام بدهید. منظور از کمال گرایی چیست؟ وقتی شما بخواهید کار بی نقصی را انجام دهید که که عملا هرگز انجام نپذیرد.

برخی از کارآفرینان ممکن است برای رها کردن یک پروژه مشکل داشته باشند و ترس این را داشته باشند که با کاهش بازده روبرو شوند. وظایفی وجود دارد که باید انجام می داده اید و توسط شما نادیده گرفته شده است. وقتی در مورد کارهایی که باید در چند روز گذشته انجام می داده اید فکر کنید، آیا دچار وسواس فکری می شوید؟

کنترل کردن را کنار بگذارید

یک استراتژی برای درمان کمال گرایی این است که به شکل آگاهانه اعمالی را که باعث فلج شدن و وسواس شما می شود را ترک کنید و انجام ندهید. اگر در حال حاضر در محل کار خود یک تیم دارید، می تواند به عنوان یک فرصت مناسب محسوب شود. شما به این دلیل آن ها را استخدام کرده اید که از مهارت و دانش لازم برای موفقیت در کار خود بهره مند هستند. بگذارید آن ها به روند معمول به کارهای خود مشغول باشند. در حالی که باید به این نکته توجه کنید که آن ها هم انسانند و ممکن است حین کارشان دچار اشتباهاتی نیز شوند.

جولیا برتون مدیر عامل و بنیان گذار شرکت ModernWell مینه سوتا اعتقاد دارد که به عنوان یک کار آفرین، نگرش درست و واقع گرایانه او نسبت به موضوع کمال گرایی باعث پیشرفت و رشد ModernWell شده است. او میگوید اگر چه کمال گرایی ممکن است گاهی جزئی نگری تعبیر شود یا گاه اینگونه عنوان شود که فرد دارای استاندارد های بالا است، اما مطمئن باشید که جنبه های منفی کمال گرایی می تواند باعث شکست شرکت شما بشود.

این مثل دست و پا زدن درون آب است شما باید با استفاده از دانش خودتان بتوانید تصمیم واقعی را بگیرید. بیشتر اوقات این اتفاق پیش می آمد که با گریه به همسرم می گفتم: من نمی دانم چه کاری را انجام بدهم. این موضوع بسیار ترسناک و گیج کننده استو اما او که در طی سه دهه ی گذشته شرکتی را اداره کرده است پاسخ این سوال را با چند کیفیت متفاوت پاسخ می دهد. به دنیای مدیریت تجارت خوش آمدید. من هر روز این احساس شما را دارم.

چگونه کمال گرایی خود را کنترل کنیم؟ (چگونگی مدیریت کمال گرایی)

توصیه من به شما در راستای کمال گرایی این است:

  • کتاب های Brené Brown را مطالعه کنید.
  • یک گروه مشاوره ایجاد کنید تا شما را به چالش بکشد. این به شما کمک می کند تا بتوانید اعتماد به نفس را در خود پرورش دهید و یک مشاوره ی قابل اعتماد را ارائه دهید.
  • در یک محیط صمیمی با تیم کاری خود مشورت و همکاری کنید.
  • با نمایندگان و دارندگان وظایف با دید مثبت برخورد کنید. ممکن است همه چیز دقیقا مطابق میل شما انجام نشود. اما این بدین معنا نیست که کارها به درستی صورت نپذیرفته است. نسبت به انتظاراتی که از تیم خود دارید آگاهانه و منصفانه عمل کنید و این درک را داشته باشید که هیچ کس از جمله خود شما کامل نیست.
  • با خودتان و همچنین دیگران با مهربانی برخورد کنید. افراد کمال گرا احتیاج به مهربانی و توجه دارند. آن ها را مانند کسانی بدانید که نقصی دارند و از مشکلی رنج می برند.

لنس جی رابینسون مالک موسسه حقوقی در لوئیزیانا:

زمانی که به عنوان یک وکیل شرکت حقوقی کوچک خود را تاسیس کرد. برای موفقیت در کار نیاز به کمال گرایی را در خود احساس می کردم. من می خواستم هم به عنوان یک وکیل به مراجعینم کمک کنم. هم در دنیای کسب و کار هم فرد موفقی باشم. درست است که تلاش برای رسیدن به کمال می تواند یک چیز خوب محسوب شود، اما همان اندازه هم می تواند مانع موفقیت شما شود.

کمال گرایی می تواند در زندگی شخصی و حرفه ای شما را دچار استرس کند. اگر تمام انرژی خود را صرف انجام دقیق کارها به شکلی وسواس گونه کنید مسلما زندگی شخصی شما دستخوش مشکلات زیادی خواهد شد. شما ممکن است وقت زیادی را صرف کارهایی کنید که عملا به پایان رسیده باشند و این باعث شود در انجام کارهای مهم خود اهمال کاری کنید. در نتیجه در انجام امور به کندی عمل کنید. هنگامی که شما به شکل مطلق  فرد کمال گرایی باشید از انجام هرگونه ریسکی در امور خودداری خواهید کرد.

چگونه کمال گرایی خود را کنترل کنیم؟ (چگونگی مدیریت کمال گرایی)

برای رسیدن به این هدف باید یک انگیزه برای شاد بودن داشته باشید. این یک اقدام هوشیارانه است که من به مهارت ها و تخصص و تجربه خود اطمینان کنم و تلاشم را برای هر چه بهتر بودن را بیشتر کنم. بعد از مدتی خواهید فهمید شما در زمینه کاری خود تجربیات جدیدی کسب می کنید و با کمک مشتریان خود می توانید بر امور متمرکز شوید. بعد از آن مجبور نخواهید بود فشاری که بر اثر کمال گرایی به شما وارد می شد را متحمل شوید.

کتان کاپور بنیانگذار مرکز متل گورگورام هند در مورد کمال گرایی می گوید:

تلاش برای کامل بودن در بیشتر مواقع باعث عقب ماندگی و شکست من شده است. او در ادامه می گوید که برای اولین Mettl که برای ارزیابی شناخت بوده است، زمان زیادی را صرف کردیم. زیرا  مطمئن نبودیم که آماده پذیرش در بازار است یا نه.

ما بسیار تلاش می کردیم تا ارزیابی ها را وارد بازار کنیم و در همین زمان نیز قصد داشتیم برای بازاریابی نیز محتوایی را برنامه ریزی کنیم. اما هنوز از نتیجه کار مطمئن نبودم به همین دلیل برای ارائه کار تاخیر می کردم. این محتوا به شکل غیر منتظره ای به ما کمک زیادی کرد. در حال حاضر ارزیابی های ما بسیار با زمانی که شروع کرده ایم متفاوت است. این ارزیابی ها بارها و بارها بر اساس نیازهای مشتریان تغییر یافته و کالیبره شده اند تا مطابق میل آن ها باشد.

این موضوع یک درس بسیار بزرگ به من آموخت موفقیت گاهی در ریسک کردن و دیوانگی اتفاق می افتد نه زمانی که همه چیز تحت کنترل شماست.

کمال گرایی تا زمانی که بدانید راه را درست طی می کنید و به تعادل کارآیی شما لطمه ای وارد نمی کند نیز بسیار عالی است. اینکه بخواهید کارها را به بهترین نحو انجام بدهید یک ایده بسیار خوب است. اما انتظار این را هم داشته باشید که ممکن است در این مسیر شکست و اشتباه را نیز تجربه کنید. اگر همچنان اصرار دارید که به کمال گرایی بپردازید شاید هرگز شکست نخورید اما کاری را هم هرگز شروع نخواهید کرد.

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

پست قبلینوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 6 =