Telegram

یک کانال و یک گروه با نام سینا یاوریان در تلگرام ایجاد گردیده تا دوستان با سینا یاوریان و کارگاه های او بیشتر آشنا شوند.

 یکی از دوستان اشاره ای کردند که زبان شناسی از زیرمجموعه های روانشناسی هست و در ادامه نیز از من خواستند که در مورد حیطه موضوعات روانشناسی و روانپزشکی و روانکاوی توضیحاتی بدهم .

ادبیات سخن گفتن و اندیشیدن یک فرد از بسیاری از مسائل ذهنی او خبر می دهد بنابر این با ایشان موافقم که زبان شناسی در روانشناسی جایگاه دارد

در مورد تفاوت مفاهیم دو فعل گوش سپردن و شنیدن اشاره ای کردم، گوش دادن عملی فعالانه است و شنیدن عملی منفعل .

این موضوع در انگلیسی نیز بین listen و hear وجود دارد

Listen به معنی گوش دادن است

Hear به معنی شنیدن

چرا این موضوع را مطرح می کنم، کاربرد زبان و لغات می تواند که نشان دهنده ادبیات یک فرد باشد و ما را در حیطه روانشناسی وارد می کند اما اینکه یک لغت چه ساختاری دارد در حیطه زبانشناسی تخصصی است .

مثالی دیگر تفاوت مفاهیم دو لغت دانش و آگاهی

اینکه مفهوم دانش چیست و فرد آن را در کجا استفاده می کند نشان از ذهنیت فرد دارد اما اینکه دانش از دو قسمت دان که از فعل دانستن است به اضافه ش گرفته شده است ما را با روانشناسی ارتباط نمی دهد و آن در حیطه زبانشناسی صرف است .

این مطالب را از آنجایی مطرح کردم که حیطه عمل در این گروه شفاف سازی گردد آنگونه که دوستمون اشاره کردند.

پس کاربرد هر علمی از جمله زبانشناسی ، فرهنگ، جامعه شناسی و روانشناسی در زمینه عملی رشد فردی، حیطه موضوع گفت و گوش در این گروه می باشد.

هدف از تشکیل این گروه و کانال آشنایی دوستان با کارگاه ها هست که دوستان با آشنایی با کارگاه ها بتونند انتخاب کنند که کدوم کارگاه براشون مفید می تونه باشه و برای اون کارگاه ثبت نام کنند و شرکت کنند.

بسیاری اوقات ما نمی دونیم که مطالبی هم وجود دارند که می تونند در زندگی به ما کمک کنند.

رسانه ها و شبکه های اجتماعی این امکان رو فراهم کردند که مطالب بسیاری در اختیار ما قرار بگیره، ما هم از همین امکان استفاده می کنیم تا دوستان شاید با مطالبی برخورد کنند که بتونه انگیزه بیشتر برای تغییر در خودشون ایجاد کنه و روش های این تغییر رو هم در کارگاه ها در اختیارشون بزاریم .

ما گاهی نمی دونیم اصلا به تغییر نیاز داریم و هنگامی که به این نتیجه رسیدیم که به رشد که نوعی تغییر از آنچه که هستیم به آنچه که بهتر است باشیم لازم داریم، آنگاه این کارگاه ها و سمینارها می تونند به ما کمک کنند .

برخی از این کارگاه ها مثل کارگاه انگیزه و هدف خودش می تونه به فرد نیاز به رشد و تغییر رو هم نشون بده. گاهی افراد فقط سردرگم هستند، نه انگیزه ای دارند و نه هدفی در نتیجه اگر انگیزه ای و هدفی نباشه، نیازی هم به تغییر احساس نمی شه، بنابراین در این کارگاه شرکت می کنند تا انگیزه لازم رو برای پیش رفتن و تغییر پیدا کنند .

در مورد تفاوت دانش و آگاهی اشاره ای کردم، که با موضوع کارگاه ها بی ارتباط نیست .

دانش ، اطلاعاتی است که تولید یا جمع آوری می شوند، برخی فقط اطلاعات و علم تولید می کنند و برخی فقط اطلاعات و علم می آموزند

آگاهی هنگامی اتفاق می افتد که علم یا دانشی که به دست آورده ایم به عمل درآوریم .

در کارگاه ها ، ما لازم است به گونه ای عمل کنیم که در حین اینکه بسیاری از دانش ها را در اختیار شرکت کنندگان قرار می دهیم، روش های عملی کردن آنها را نیز با شرکت کنندگان تمرین کنیم

در خصوص عملی کردن دانش برای فهم بیشتر نمونه ای ذکر کنم. به طور مثال بسیار مواجه می شویم با افرادی که در خصوص منشور حقوق بشر کوروش مطالب بسیاری می سرایند اما هنگامی که نوبت خودشان در عمل به حقوق دیگران به طور ساده در خیابان یا در پیاده رو یا رانندگی می رسد خبری از رعایت حقوق بشر نیست!!! دانش به آگاهی درنیامده است .

در این گروه شاید من بتوانم دانش بسیاری در اختیار دوستان قرار دهم اما در کارگاه ها و سمینارهاست که آگاهی اتفاق می افتد .

موضوع ما در این گروه ، کارگاه های خودسازی هستند که برای آشنایی با من و این کارگاه ها ، ساعت ۱۰ تا ۱۰:۳۰ شب های فرد در خدمت دوستان هستم . اگر دوستان مشارکت کنند و سوال داشته باشند تا ۱۱۱ شب در خدمت خواهم بود.

این گروه برای تبادل نظر در حیطه روانشناسی و خودشکوفایی ایجاد شده است .

عنوان کارگاه های من
۱ ارتباط ، انتقاد ، مذاکره
۲ انگیزه و هدف
۳ هوش هیجانی
۴ اختیار ، انتخاب و مسوولیت پذیری
۵ – شناخت خود و ساختار کائنات
۶ سلامت تن و روان
۷ ارتباط زن و مرد

مطالب مرتبط به کانال @SinaYavarian ارسال خواهد شد .
دوستان در هر زمان که مایل باشند در این گروه می توانند در حیطه روانشناسی، رشد و انگیزش مطلب ارسال کنند و به گفت و گوش بپردازند .
اینجانب در شب های یک شنبه، سه شنبه و پنج شنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۱ در گفت و گوش با زمینه کارگاه های مذکور مشارکت خواهم داشت .
امید که بتوانیم با ایجاد سینرژی (انرژی جمعی) از حضور هم بهره مند گردیم.

 

سینا یاوریان – سخنران ، مدرس و مشاور روانشناسی

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

پست قبلینوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 2 = 6