مشاوره روانشناسی زوجین

مشاوره روانشناسی زوجین

انتخاب این که باید از مشاوره روانشناسی زوجین استفاده کرد یا نه بعضا می‌تواند افراد را بر سر دو راهی دشواری بگذارد و تصمیم گیری در رابطه آن کار ساده ای نخواهد بود. به بیان دیگر، اگر کسی قصد استفاده از مشاوره روانشناسی زوجین را داشته باشد، باید به این مسئله اذعان کند که مشکلی در رابطه اش وجود دارد و همه چیز، آن طور که باید و شاید نیست؛ و این مسئله ای است که به سادگی نمی توان به آن اعتراف کرد. این در حالی است که اگر با جلسه های مشاوره و درمانی مرتبط با زوجین آشنایی نداشته باشید، کار تصمیم گیری به مراتب دشوارتر هم خواهد شد.

به همین خاطر، برای این که درک بهتری از موضوع پیدا کنید، در این مقاله سعی کرده ایم برخی مشکلات رایجی را که به هنگام پدیدار شدنشان بهتر است دو طرف حاضر در رابطه اقدام به مراجعه به جلسه های مشاوره روانشناسی زوجین کنند، برای شما گردآوری کرده ایم و اطلاعات بیشتری در این مورد در اختیارتان قرار خواهیم داد. در بخش پایانی مقاله هم شما را با تعدادی از اهداف رایج و مهمی آشنا خواهیم کرد که معمولا در این گونه جلسه های درمانی دنبال می شود. با این تفاسیر، اگر از مشکل بخصوصی در رابطه شخصی خود رنج ببرید، خواهید دانست که نیاز به مراجعه به مشاوره روانشناسی زوجین را خواهید داشت یا خیر، و در صورتی که جوابتان به این سؤال مثبت باشد، می توانید بسته به نیازها و هدفی که در ذهن دارید، یکی از انواع جلسه های درمانی را انتخاب کنید. ابتدا با مشکلات رایج شروع می کنیم. با ما همراه باشید.

۱. زوجین به یکدیگر اعتماد نداشته باشند

یکی از رایج ترین مشکلاتی که به خاطر آن طرفین حاضر در رابطه مشترک به مشاوره روانشناسی زوجین روی می آورند، نیازمندی آن ها به شخصی است که بتواند کمکشان کند به گونه ای بر بی اعتمادی پدید آمده میانشان غلبه کنند. عوامل مختلفی می توانند زمینه ساز این بی اعتمادی باشند که از آن جمله می توان به خیانت یکی از طرفین؛ دروغ گفتن های متمادی درباره خرج کردن پول و دیگر مسائل این چنینی. به هر عنوان، فارغ از اینکه علت ماجرا چه باشد، شرکت در جلسه های مشاوره روانشناسی زوجین این امکان را به دو طرف می دهد که بی پرده و آزادانه درباره نقاط ضعف خود صحبت کنند و از دلیلی که باعث شده رفتار بخصوصی از آن ها سر بزند پرده بر دارند.

۲. مشاجره های میان زوجین بیشتر و بیشتر شده است

آیا احساس می کنید در رابطه مشترک خود به مشکل برخورده اید و در طول روز هر آن انتظار مشاجره ای تازه با شریک زندگی خود دارید؟ ممکن است این مشاجره ها کوچک و نسبتا کم اهمیت باشند؛ ممکن است جدی تر از آن چه باشد که بسیاری فکر می کنند و پس از پایان مشاجره به مدت زمان زیادی برای بازیابی حالت عادی خود نیاز داشته باشید. صرف نظر از این مسائل، چیزی که مهم است مکرر شدن این گونه مشاجره ها است و در این صورت حتما باید از مشاوره روانشناسی زوجین استفاده کرد. البته نباید فراموش کرد که مشاجره های گاه به گاه میان زوجین چیزی کاملا عادی است و نشان از اهمیت رابطه و زندگی برای دو طرف دارد (در مقابل کسانی قرار می گیرند که با یکدیگر صحبت نمی کنند و مشکلاتشان بزرگتر و بزرگتر می شود، تا آن که ناگهان زخم های کهنه سر باز می کند و همه چیز به هم می ریزد)، اما مکرر شدن این مشاجره ها و تحت الشعاع قرار گرفتن زندگی زوجین به خاطر آن ها حاکی از این مسئله است که مشکلی ریشه ای و عمیق میان دو طرف وجود دارد که از دیدشان پنهان مانده است و باید هر چه سریع تر در جهت رفع آن اقدام کرد.

۳. زوجین توانایی برقراری ارتباط مؤثر با یکدیگر را نداشته باشند

ممکن است مشاجره ای میان دو طرف حاضر در رابطه وجود نداشته باشد، اما از سوی دیگر هر یک از طرفین احساس کنند که شریک زندگیشان آن ها را درک نمی کند یا احساس کنند که نادیده گرفته می شوند. در این صورت هم بهتر است به فکر استفاده از مشاوره روانشناسی زوجین بود. البته این مشکل به گونه ای دیگر هم ممکن است خود را نشان دهد: ممکن است یکی از زوجین احساس کند که مسائل و مشکلات عاطفی شریک زندگی خود را نمی تواند درک کند؛ ممکن است برای یکدیگر غریبه شده باشند. یکی از مهمترین مزیت هایی که استفاده از مشاوره روانشناسی زوجین به همراه دارد، برقراری مجدد ارتباط میان زوجین و بهبود کیفیت آن است. روان درمانگری که از تجربه و دانش کافی برخوردار باشد، می تواند ابزار لازم برای این کار را در اختیار شما بگذارد و به مرور زمان می توانید با شریک زندگی خود ارتباط برقرار کنید و با گوش دادن به صحبت هایش درک بهتری از روحیات و مسائل عاطفی او پیدا کنید. البته این مهم تنها به مرور زمان قابل دست یابی است و حداقل برای یک دوره کامل درمانی باید به مشاوره روانشناسی زوجین روی آورد.

۴. مشکلی میان زوجین وجود دارد، اما هیچ یک از طرفین نمی توانند چند و چون آن را تشخیص دهند

دقیقا همانند مشاوره روانشناسی فردی، مشاوره روانشناسی زوجین هم علاوه بر اینکه می تواند برای حل کردن مشکلات نتیجه بخش باشد، به شناسایی و تشخیص آن ها هم کمک می کند. فرض کنید نسبت به ماه ها یا سال های اولیه ازدواجتان تغییراتی در زندگی روزمره پدید آمده است، اما نمی توانید به درستی علت و چگونگی آن ها را مشخص کنید. یا شاید هم به اندازه گذشته در کنار شریک زندگی خود احساس راحتی نمی کنید. تمامی این ها نشانه های اولیه ای است که مشخص می کند تعاملات میان زوجین از سلامت کافی برخوردار نیست. البته چنین مسئله ای به این معنا نیست که یکی از دو طرف مقصر است، بلکه نشان از این دارد که رابطه به طور کلی دچار مشکل شده است و مطمئن باشید در چنین شرایطی هیچ کجا بهتر از کلینیک مشاوره روانشناسی زوجین نیست و تنها با استفاده از تجربه و دانش فرد متخصص در این زمینه می توان مشکلات را ریشه یابی کرد.

حال که درک بهتری از مشکلاتی به دست آوردید که پدید آمدنشان نیاز به مشاوره روانشناسی زوجین را ضروری می کنند، شما را با مهمترین اهدافی آشنا خواهیم کرد که معمولا در این جلسه های درمانی دنبال می شوند:

هدف اول از مشاوره روانشناسی زوجین: تغییر دیدگاه زوجین نسبت به رابطه

بعضا ممکن است هر یک از دو طرف حاضر در رابطه به قدری نسبت به الگوهای متفاوت رفتاری یا فکری حساسیت نشان دهد که از تصویر رابطه به عنوان یک واحد کلی غافل شود. در چنین مواقعی مشاور روانشناسی زوجین کمک خواهد کرد تا هر یک از طرفین این دید کلی نسبت به رابطه را دوباره به دست بیاورند و با در نظر داشتن آن سعی کنند مشکلات منحصربه فردی را که تجربه می کنند هم از پیش رو بردارند. برای دست یابی به این هدف پیش از هر چیز سعی می شود دو طرف را از سرزنش کردن یکدیگر بازداشت و به جای آن تشویقشان کرد که در قالب تیمی دو نفره سعی بر حل کردن مشکلاتشان داشته باشند.

هدف دوم از مشاوره روانشناسی زوجین: تغییر یا اصلاح هر گونه رفتار ناکارآمد

احتمالا یکی از مهمترین وظایفی که روان درمانگر در حین جلسات مشاوره روانشناسی زوجین به عهده دارد این است که به دو طرف کمک کند تا رفتار خود نسبت به دیگری را اصلاح کنند یا تغییر دهند. به خصوص آن دسته از رفتارهایی که به شکل بالقوه مضر به شمار می روند. روان درمانگر پیش از هر چیز اقدام به شناسایی این دسته از رفتارها می کند و پس از آن سعی می کند به هر یک از زوجین کمک کند تا مهارت سازماندهی مجدد و اصلاح یا تغییر رفتارهای خود را پیدا کنند. این گونه رفتارها شامل گستره نسبتا وسیعی می شود و از آن جمله می توان به روابط ناسالم و رفتار خشونت آمیز اشاره کرد.

هدف سوم از مشاوره روانشناسی زوجین: بازیابی پیوند عاطفی

برقراری ارتباط پایه و اساس هر نوع رابطه ای است و فرقی نمی کند این ارتباط در قالب کلمات و جملات برقرار شود یا به وسیله ایما و اشاره و دیگر راه های ارتباطی. زوجین، برای این که شناخت بهتری از یکدیگر پیدا کنند و توانایی حل کردن مسائل و مشکلاتشان را داشته باشند، باید احساساتشان را با یکدیگر در میان بگذارند.

در طول جلسه های مشاوره روانشناسی زوجین، روان درمانگر به زوجین کمک می کند تا به شکلی مؤثر احساساتشان را با یکدیگر در میان بگذارند. ترس، یکی از مهمترین موانعی است که برای دست یابی به این مهم بر سر راه افراد قرار می گیرد و وظیفه دیگر روان درمانگر کمک به طرفین برای غلبه بر ترس هایشان است.

هدف چهارم از مشاوره روانشناسی زوجین: بهبود روابط

مسئله دیگری که در طول جلسه های مشاوره روانشناسی زوجین به آن توجه نشان داده می شود، آموختن این نکته به زوجین است که برقراری ارتباط سازنده یکی از ملزومات داشتن رابطه ای سالم است.

روان درمانگر سعی می کند علاوه بر ذکر راهکارهای برقراری ارتباط سالم و دام هایی که در این راه قرار می گیرد و زوجین باید از گرفتاری در آن ها اجتناب کنند، سعی می کند مهارت های ارتباطی دو طرف را هم بهبود دهد. باید به خاطر داشت که مسئله تنها به برقراری ارتباط ختم نمی شود و چگونگی آن هم حائز اهمیت است. زوجین تنها در صورتی قادر به برقراری ارتباط مؤثر خواهند بود که به خوبی به صحبت های یکدیگر گوش دهند و با یکدیگر همدل باشند.

لینک منابع:

https://www.psychologytoday.com/us/blog/friendship-20/201709/should-you-go-couples-therapy

https://positivepsychologyprogram.com/relationship-therapy/

 

 

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

پست قبلینوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 3 =